torsdag 8 november 2012

Niceville - filmen

Om du inte har någon aning om vad Niceville handlar om så kan du läsa det inlägg som jag skrev om boken här.

Jag tycker de har lyckats bra med filmatiseringen. Filmen följer till stor del boken och det tycker jag man ska göra när man väljer att filma en bok.

Jag tycker det är kul att de valt att ibland ordagrant följa boken vid vissa konversationer. Jag känner igen repliker flera gånger. Nu har jag ju precis läst ut boken så därför har jag ju den färskt i minnet men jag har faktiskt aldrig upplevt att jag känt igen repliker så tydligt från en bok som blivit film.

Något som jag inte tyckte kom fram i filmen var hur Skeeter blev bortstött av sina vänner, med Hilly i spetsen. Detta för att hon hade andra åsikter. Men i det stora hela gillade jag filmen och det kom en liten tår på slutet. Tänk om ens barn skulle tycka mer om hemhjälpen än sin egen mamma. Usch, varför vissa människor skaffar barn har jag aldrig förstått.

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att man hade lyckats ovanligt bra med den här filmatiseringen!

    SvaraRadera
  2. Jag har boken men har inte hunnit läst den ännu. Vill läsa den innan jag ser filmen!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst boken - ännu - men däremot sett filmen. Den tyckte jag var riktigt bra.

    SvaraRadera