torsdag 8 november 2012

Hektiskt på bibblan

Vilken vecka detta har varit, nu är den ju inte slut än men det är ju fredag imorgon och en kort arbetsdag för min del.

Denna veckan har jag och några bibliotekskollegor startat upp ett projekt som vi kallar Läshajarna. Årskurs 2 har fått kassar med lättlästa faktaböcker som de ska läsa. De har fått besöka folkbiblioteket och där har vi presenterat faktaböckerna och några högläsningsböcker. De har även fått lära sig att de flesta faktaböckerna har en innehållsförteckning och ett register längst bak. Jag har bland annat berättat om en lättläst bok som handlar om fladdermöss. Så även jag har lärt mig en hel del. Visste ni tex att den minsta fladdermusen är lika liten som en humla.

När eleverna läst böckerna ska de göra en teckning eller vad de känner för. Detta ska sedan ställas ut på filialbiblioteket i byn. Eleverna var riktigt taggade och en klass hade fått ställa in efterföljande lektion för eleverna var så sugna på att att bläddra i böckerna.

Härligt med lässugna elever!


2 kommentarer:

  1. Spännande projekt! Alltid lika roligt att höra barn som engageras i läsningens underbara värld, vare sig det rör sig om skönlitteratur eller facklitteratur :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller ju att fånga upp dem när de är små :) Sen har jag vid ett flertal tillfällen blivit förvånad över att det är så många som inte vet att det oftast finns ett register bak i en faktabok. Mycket som man tar som självklart som vuxen.

      Radera