måndag 5 november 2012

Bästa på länge

Niceville utspelar sig i början av 60-talet i Jackson i Mississippi. Vi får följa tre kvinnor: Skeeter, Aibileen och Minny. Skeeter kommer tillbaka till sitt föräldrahem efter att spenderat några år på universitetet. Hennes dröm är att bli författare och redan där skiljer hon sig från sina väninnor som främst vill hitta en man och bilda familj. 

Aibileen jobbar som hemhjälp hos miss Leefolt som är en av Skeeters bästa vänner. Aibileen har sett många vita barn växa upp och hon har behandlat dem som sina egna. Något som inte många vet är att hon en gång också hade ett barn.

Minny jobbar också som hemhjälp i en vit familj. Hon har varit hos många olika familjer. Eftersom hon har svårt att hålla tyst får hon ofta sparken. För varje gång hon får sparken blir det allt svårare att hitta en familj som kan tänkas anställa henne. Med lite hjälp från Aibileen löser det sig dock även denna gången.

Skeeter får jobb att skriva en hushållsspalt i en tidning problemet är bara att hon kan inget om att sköta ett hushåll. Skeeter ber Aibileen om hjälp. Skeeter nöjer sig dock inte med en hushållsspalt. När Aibileen berättar om sin son för Skeeter föds en idé. Skeeter ska skriva och berätta om de hemhjälper som finns i hennes stad. Men är det någon som vågar att ställa upp och berätta sin historia? Det är en farlig tid de lever i och vad skulle hända om någon fick reda på vad de håller på med.

Niceville är den bästa bok som jag läst på länge. Det är intressant att läsa berättelserna som hemhjälperna berättar. Jag kan inte minnas att jag läst någon bok som utspelar sig under den här perioden. Väldigt intressant att läsa om och skrämmande är det då det faktiskt inte är så himla länge sedan. 

I gårdagskväll såg jag även filmen, ska försöka skriva ner några tankar om den också.

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att "Niceville" var en fantastisk bra bok och det är skrämmande hur de svarta behandlades så sent som på 1960-talet. Man får sig verkligen en tankeställare av boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Det är verkligen skrämmande. En riktigt bra bok.

      Radera
  2. Jag tyckte också att Niceville var bra, men lyckades nog inte fastna så djupt som många andra verkar ha gjort.. Filmen har jag inte heller sett :)

    SvaraRadera
  3. Jag älskade verkligen Niceville, den hade så mycket viktigt att säga och det är verkligen hemskt hur nära i tid den utspelar sig.

    SvaraRadera
  4. Niceville gillade jag också. En bra bok helt enkelt!

    SvaraRadera
  5. Känns som vi är överens. Till alla er som inte läst Niceville, gör det!

    SvaraRadera