måndag 11 oktober 2010

Puzzel - den lilla smuggelhunden av Isabelle Halvarsson

Puzzel- den lilla smuggelhunden är skriven av Isabelle Halvarsson. Halvarsson har även skrivit böckerna om katten Fräs som många barn gillar.

Det är Mimmis födelsedag. Mest av allt önskar hon sig en hund. Men istället får hon en rosa dator. Datorn är också fin men det var ju en hund hon ville ha. Det Mimmi inte vet är att hennes storebror har skaffat en lite hund till henne. Det visar sig dock att hunden är en smuggelhund. Mamman blir helt förskräckt. Hunden kan ju ha rabies eller nått. Mimmi blir överlycklig men hennes mamma ser mest problem.

Det är Margareta Nordqvist som gjort illustrationerna i boken. Det är även hon som illustrerat böckerna om Fräs. Jag tycker väldigt mycket om hennes illustrationer. De förgyller boken.

Det är nog många som känner igen sig. Jag kommer själv ihåg hur mycket jag längtade efter ett djur när jag var liten och kan därför känna igen mig i Mimmi och hennes besvikelse när hon får något helt annat än det hon önskat sig. Det verkar ju som att det blivit allt vanligare med smuggelhundar så det är ju ett bra ämne Halvarsson tar upp och som man kan diskutera med barnen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar