torsdag 28 oktober 2010

Att hålla boktips

Igår var jag på möte med de andra skolbibliotekarierna i kommunen. Vi träffas ungefär en gång i månaden. Alltid trevligt att ses då man är ganska ensam i sin yrkesroll ute på skolorna. På agendan stod att vi skulle prata om bokprat. Vi lyssnade även på en lärare som pratade om hur de hade jobbat med boken Hungerspelen. Väldigt intressant. Undrar egentligen om det finns någon som inte gillar Hungerspelen.

Tillbaka till det jag tänkte skriva om. Vi kom att prata om att kan man tipsa om en bok som man inte läst. Jag är väldigt skeptisk till det och brukar ärligt säga att jag inte läst boken om en elev frågar men tillägger kanske att det är många andra som gillar boken.

För ett tag sedan så var jag lite desperat. Jag skulle ha boktips om fantasy och tyckte inte att jag hade fått ihop tillräckligt med böcker. Jag hittade en på snurran som jag inte läst som verkade intressant och började läsa. Boken hade en väldigt lockande början så jag tog med den på boktipset. Jag sa att jag inte hade läst boken men att jag hade börjat läsa och fastnat och sen läste jag högt en bit ur boken. Den boken blev sedan den mest eftertraktade boken av alla jag tipsade om. Så jag har fortfarande inte läst den. För den är ju aldrig inne :)

Nu vet jag inte om det är så många boktipsare som läser här inne men det kanske finns någon. Tipsar ni om böcker ni inte läst?

Det finns ju en risk med det. Det kanske är en väldigt bra början men sedan väldigt dålig bok.

Imorgon är det dags för mig att hålla i boktips igen. Jag ska bland annat prata om Skogen systrar. Ska bli intressant att se om den blir poppis.







4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är bäst att tipsa om böcker man har läst (och gillar) - så klart. Men det är ok att tipsa om böcker man inte läst så länge man säger det, tycker jag. Jag brukar säga att andra elever har tyckt att den är bra eller att boken har fått bra recensioner eller helt enkelt att jag tycker den verkar spännande men ännu inte läst. Sedan är det ju mycket svårare att prata om en bok man inte läst för oftast vill de ju höra något mer än det de själva kan läsa sig till på baksidan.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Sandra. Det är ju så mycket lättare att "sälja" in en bok om man själv läst den. Problemet är ju bara att hinna läsa alla dessa böcker.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har minst en klass om dagen som jag bokpratar för, plus att jag sköter alla andra arbetsuppgifter på biblioteket som är både skolbibliotek och folkbibliotek, därför hinner jag inte läsa alla böcker jag bokpratar om, naturligtvis. Barnböckerna hinner jag ju läsa, naturligtvis, och de små barnen vill ofta att man berättar nästan hela handlingen, medan de äldre vill ha lite mer cliffhangers. Jag gör så att jag kollar upp en tre-fyra stycken recensioner av de böcker jag inte hinner läsa, så jag får en koll på dem, och sedan slår jag på måfå upp en sida mitt i och läser den för att få en känsla för språket i boken. Det här sättet fungerar väldigt bra för mig och eleverna.
    / Klara

    SvaraRadera
  4. Förtydligande: Jag pratar alltså om fyra-fem gånger per bokprat
    / Klara

    SvaraRadera