fredag 22 oktober 2010

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Fredag igen och det är dags för veckans fråga i Annikas bokbloggsjerka.

Veckans fråga:


Dömer du ut en bok enbart på grund av omslaget och/eller andra yttre omständigheter? Motivera ditt svar.

Jag köper in en massa böcker till biblioteket där jag jobbar och ibland så köper jag faktiskt inte in böcker på grund av omslaget. Jag vet helt enkelt att de inte blir utlånade. Jag har ju inte obegränsat med pengar så därför får man ju helt enkelt välja bort vissa och då blir det sånna med omslag som inte funkar. Det är ju inte så ofta som det händer då det ofta är fina omslag.

Privat så bryr jag mig inte om omslaget så mycket. Jag får ofta mina tips från bloggarna jag läser och då är det innehållet som avgör om jag blir nyfiken på en bok eller inte.


4 kommentarer:

  1. Kan du ge exempel på böcker där omslaget inte fungerar?

    SvaraRadera
  2. Det verkar som att många väljer bok efter omslag. har du något omslag som du har märkt på biblioteket som riktigt har funkat?

    SvaraRadera
  3. Det finns en hel del omslag som inte funkar i alla fall på vårt bibliotek tyvärr så kommer jag inte på något just nu. Får återkomma när jag har biblioteket tillhands så jag kan plocka fram titlar.

    Observera att jag pratar om barnböcker. Vuxna är kanske inte lika känsliga vad det gäller omslaget.

    SvaraRadera
  4. Jag skriver under på att andras bokbloggar är verkligen ett superbra sätt att få tips om bra böcker.

    SvaraRadera