torsdag 2 februari 2012

Summering - januari 2012

Då var det dags att summera årets första månad. Sju böcker blev lästa. Känns som ett vanligt antal lästa böcker för mig. Känns skönt att äntligen ha läst några böcker som jag länge tänkt läsa tex Pojken i randig pyjamas, Sarahs nyckel och På liv och död i andra världskrigets skugga. Har varit lite tema andra världskriget denna månad då jag skulle berätta om det för en klass. Många bra böcker denna månaden.

Böcker från sex olika förlag men som vanligt dominerar barn- och ungdomsböckerna och de kvinnliga författarna. Det som jag dock inte är nöjd med är att jag fortfarande inte skrivit om boken Tigern. Det får bli helgens mål att få det inlägget färdigt.

Barn- och ungdomsböcker 

Pojken i randig pyjamas av John Boyne(Damm)
Tigern av Kate DiCamillo(Kabusa böcker)
Flyga högt av Katarina von Bredow(Rabén & Sjögren)
På liv och död i andra världskrigets skugga av Kim M. Kimselius(Roslagstext)
Hövdingens bägare av Matin Widmark(Bonnier Carlsen)


Roman

Gå din väg men stanna av Johanna Nilsson(Forum)
Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay(Bazar)

Fördelning efter förlag:

1 Forum 
1 Bazar
1 Roslagstext
1 Damm
1 Kabusa böcker
1 Bonnier Carlsen
1 Rabén & Sjögren


Fördelning efter författarens kön:

Kvinna 5 Man 2

Hur förvärvades böckerna:

Lånade på biblioteket: 5
Recensionsexemplar: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar