fredag 24 februari 2012

Smakprov

Efter en kommentar på mitt förra inlägg så började jag fundera lite på det här med smakprov på böcker. Det finns ju bland annat smakprov.se där man kan titta in i böckerna.

Brukar ni göra det? Jag skulle aldrig få för mig att läsa ett smakprov ur bok om jag inte har hela boken tillgänglig. Ofta tar det ju ett tag innan man kommer in i böcker. Att bara läsa de första sidorna känns rätt meningslöst i alla fall för mig. Antagligen skulle jag tappa lusten att läsa boken.

När det gäller fackböcker så är det dock lite annorlunda. Då kan det ibland vara bra att gå in och se hur de ser ut. Men en vanlig skönlitterär bok skulle jag aldrig få för mig att gå in och läsa ett smakprov av.

Barnböcker är ett annat undantag. Det är också en sådan genre som det kan vara bra att gå in och titta på böckerna innan man köper dem. Kan ju ibland vara svårt att avgöra vilken ålder böckerna passar för och då är det ju perfekt med sajter som smakprov.

Hur gör ni?

2 kommentarer:

  1. Skulle aldrig läsa smakprov på skönlitteratur. Möjligen på barnböcker med bilder för att se hur de ser ut. Och läroböcker, de vill jag gärna se smakprov ur.

    SvaraRadera
  2. Nja, säger jag. Ibland har jag gjort det. Men det är nog precis som du säger oftare med facklitteratur än skönlitteratur. Ibland vill jag veta hur upplägget ser ut i fackboken för att se om den verkar intressant eller inte. Jag lånar oftast mina böcker på bibblan så då blir det snarare att jag bläddrar i dem live innan jag väljer om jag vill läsa eller ej.

    SvaraRadera