måndag 13 februari 2012

Tematrio - oväntat ogilla

Denna veckan handlar Lyrans tematrio om böcker som vi trodde vi skulle gilla men inte gjorde. Vilka böcker/författare ogillar ni trots att ni förväntat er eller "borde" gilla?

1. Jag gillar att läsa deckare och tog mig därför glatt an Åke Edwardssons böcker om kommissarie Winter för ett antal år sedan. Av någon anledning så kom jag inte igenom boken. Jag har för mig att det var något i hans språk som jag inte alls gillade.

2. Norwegian wood av Murakami försökte jag läsa för något år sedan. Jag hade hört så mycket gott om honom men inte heller här kom jag igenom boken. Tyckte det var så segt.

3. Jag har läst och älskat Elizabeth Georges böcker om kommisarie Lynley och polisassistent Havers. Så när det för något år sedan kom en ny bok tänkte jag inte så mycket på det utan att den måste jag ju ha. Boken som heter Innan döden kom ligger fortfarande halvt utläst på mitt nattduksbord. Sedan dess har jag inte läst mer av George för jag tappade lusten totalt. Boken är ju inte en typisk George bok men att man kan gilla de andra så mycket och ogilla den här så mycket känns konstigt.

4 kommentarer:

  1. Edwardsson gillar inte jag heller. Tycker det finns något trist över hans böcker. Har inte kommit igenom någon av dem jag försökt läsa av honom.

    SvaraRadera
  2. Den senaste jag läste av Elizabeth George var Den verkliga brottslingen och det var 2005. Visserligen har jag inte läst alla innan den, men det var då jag kom fram till att detta inte var något för mig. Jag har faktiskt ingen aning om varför, men det kan vara den känsla av herrskap och tjänstefolk som jag upplever genomsyrar varenda bok.

    Åke Edwardssons böcker har jag tagit mig igenom, alla tio om kommissarie Winter. Och jag tyckte om dem, även om de är väldigt dystra. Eller kanske just därför. En annan stor anledning är att de utspelar sig i Göteborg så jag kan sitta där med min hemlängtan och känna igen alla platser.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar inte läsa så mycket deckare, vilket egentligen är konstigt för jag gillar filmer med poliser och brott och spänning. Ska akta mig för dessa! :)

    SvaraRadera
  4. Jamen Innan döden kom ÄR en väldigt annorlunda och otypisk Elizabeth George. Jag gillade den inte något vidare men jag har också börjat tröttna på de vanliga, dessutom känns det som om de blir längre och längre.

    SvaraRadera