torsdag 19 januari 2012

Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay

I boken Sarahs nyckel får vi följa två historier, en som tar sin början 1942 och en annan 60 år senare 2002.

1942 bor Sarah med sina föräldrar och yngre bror i en lägenhet i Paris. En dag bultar det på dörren. Det är den franska polisen som meddelar att de ska packa några få tillhörigheter och följa med. Sarahs lillebror ligger och sover och poliserna har inte sett honom. Sarah gömmer honom i en garderob och låser dörren utifrån. Dörren syns inte om man inte vet att den finns där. Sarah säger till sin bror att han ska vara tyst och hålla sig lugn och att hon snart kommer tillbaks och släpper ut honom.

Sarah och hennes föräldrar samt flera tusen andra judar förs till Vel´d´Hiv(cykelarena) där de varken har mat eller tillgång till toaletter. Tiden går och Sarah får alltmer panik då hon tänker på sin bror som sitter inlåst i garderoben.

60 år senare får journalisten Julia Jarmond i uppdrag att skriva om razzian vid Vel'd'Hiv inför den sextionde årsdagen. Julia börjar läsa om denna mörka händelse i Frankrikes historia. En händelse som de flesta vill glömma. När Julia gör sina efterforskningar får hon höra om Sarah och vill ta reda på om kanske Sarah finns i livet någonstans. 

Jag tycker väldigt mycket om boken. Jag har inte läst så många böcker som behandlar tidsperioden för andra världskriget så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag gillar greppet att det utspelar sig i två tidsplan. Sarahs historia är den intressantaste och razzian i Vel´d´Hiv hade jag aldrig hört talas om. Alltid lär man sig något nytt. 

Jag passade även på att se filmen och den var helt okej den också. Fast det är svårt att bortse från allt som de ändrar när man har boken så färskt i minnet. Sitter och funderar på varför gör de si eller så. Varför tog de inte med just den händelsen?


6 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken, men jag ska faktiskt se filmen i helgen.

    SvaraRadera
  2. Den här boken har ju fått mycket uppmärksamhet och jag har funderat på att läsa den. Visste inte att den fanns som film dock.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte det var en bra bok, fast lite schablonmässig ibland. HAr tänkt se filmen men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
  4. Skulle vara kul att höra vad du tycker om filmen Monika. Jag vet faktiskt inte riktigt om jag hade hängt med i filmen om jag inte hade läst boken.

    Är lite jobbigt när man precis läst en bok och sedan ser filmen när man har boken färskt i minnet. Sitter och retar mig på saker som de ändrat fast att jag inte kan se någon anledning till att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag sett filmen och den var riktigt bra, jobbig att se, men riktigt bra. Om boken är bättre så vet jag faktiskt inte om jag klarar att läsa den.

      Jag brukar vara jättegnällig när jag ser filmen på en bok jag läst, även om det gått flera år :) De ändrar alltid massor, tar bort och lägger till.

      Radera
  5. Boken är verkligen hemsk och som vanligt så tyckte jag den var bättre än filmen. Men så är det ju nästan alltid.

    Boken är stundtals väldigt jobbig att läsa.

    SvaraRadera