måndag 2 januari 2012

Gå din väg men stanna av Johanna Nilsson

Då var årets första bok utläst. Ingen munter upplevelse direkt men det hade jag ju inte räknat med heller. Johanna Nilsson brukar ju inte skriva muntra böcker direkt. Gå din väg men stanna är en fristående fortsättning på boken Hon går genom tavlan, ut ur bilden. Jag har läst den också men det var ett antal år sedan så jag kommer bara ihåg att jag tyckte väldigt mycket om den. 

Gå din väg men stanna handlar om Hanna som är författare. Hon vill skriva en massa böcker så hon fyller en hel hylla i biblioteket. Hanna har precis flyttat ifrån sin kille. Hon ångrar inte att hon bröt upp men hon trivs inte i sin nya lägenhet, "Det var sådan oro i väggarna". 
En kväll när Hanna är ute så träffar hon en man, Alex, som hon blir förälskad i.  De inleder ett förhållande men Johanna vågar inte berätta om hur hon egentligen mår. Hon är rädd att han ska tycka att hon är äcklig och att han då ska gå sin väg. Men till slut blir Hanna tvungen att berätta om det mörka inom henne. Alex säger att han förstår och att han aldrig ska lämna henne. Vi får följa deras liv tillsammans som väldigt mycket handlar om hur Hanna mår. De blir en del krockar då Alex jobbar i restaurangbranschen och gillar att laga mat medan Hanna knappt kan äta mat. Alex är nyskild och har två barn. Barn är något som Hanna inte alls villa ha utan hon är mer ett barn själv som någon måste ta hand om.

Hanna hoppar på olika behandlingar, träffar många olika läkare och äter en massa mediciner. Stunderna då hon mår bra blir allt färre. Omgivningen verkar tro att det bara är att rycka upp sig men hur är det egentligen. Är det något i hjärnan som är fel som Hanna tror.
Jag tycker väldigt mycket om Johanna Nilssons bok. Den är hemsk men väldigt bra. Nilsson skriver på ett sätt som får mig att bara vilja läsa vidare. Det går ju inte annat än få tankar att Johanna Nilsson skriver om sig själv. Tror att det skulle vara svårt att skriva en sådan här bok om det inte i alla fall till viss del är självupplevt.

Har ni inte läst någon av Johanna Nilssons böcker så tycker jag absolut att ni ska göra det. Var dock beredd på att det är ingen munter läsning.  Mer om Johanna Nilsson och hennes böcker hittar ni här.

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte läst något av henne ännu. Just nu är jag vinterdeppig så jag ska nog spara henne till våren.
    Min bokblogg hittar du här:
    http://sladdertackansbokhorna.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Är man deppig så är kanske inte Johanna Nilsson den författaren man ska läsa.

    Kul att du hittade hit Sladdertackan, ska kika in hos dig nu.

    SvaraRadera