måndag 16 januari 2012

Flyga högt av Katarina von Bredow

Bredow, K - Flyga högt - 29675627  Katarina von Bredow är en väldigt populär författare bland tjejerna på min skola. Vilket jag inte tycker är så konstigt då hon skriver väldigt bra. Nu har hon kommit med en ny bok, Flyga högt.

Silja kommer ny till klassen redan första dagen bryter hon mot många oskrivna regler. Hon sätter sig på helt fel plats i klassrummet och när det börjas viskas om att hon inte har någon behå på sig chockar hon dem alla genom att visa brösten.

Vendela, bokens huvudperson, inser att saker och ting kommer att förändras. Om Silja ska gå i klassen blir det nog inte lika tråkigt som i åttan.

Precis som många andra började jag tänka på Tusen gånger starkare när jag läste baksidestexten. Tyckte att den verkade påminna mycket om den. Men när jag sedan läste så ändrade jag min uppfattning. Meningarna går dock isär vissa tycker de är väldigt lika(Ibokensvärld) och vissa(Enbokomdagen) tycker precis som jag tycker att de kanske inte är så lika i alla fall. Visst är där en del punkter som är gemensamma som tex att det kommer en ny tjej till klassen som ruckar på rollerna i klassen. Flyga högt fokuserar dock mycket på Vendela och de val hon gör. Det finns många saker i boken  som man kan diskutera med ungdomar tex om man är bästa vänner måste man då alltid tycka samma om saker och ting. Om en vänskap inte är starkare än så är det då en riktig vänskap?

Jag skulle tro att Flyga högt blir lika populär som Bredows tidigare böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar