måndag 11 april 2011

Hampus och Mei av Åsa Storck

Hampus och Mei är den andra delen om Hampus. Böckerna kan dock läsas fristående. I denna boken är Hampus och Mei ihop. Hampus är ofta hemma hos Mei men han tycker det är lite jobbigt för de får aldrig vara ensamma. I Meis familj umgås hela familjen tillsammans, alltid. Men så en dag kommer Mei hem till Hampus och där är det oftast ingen hemma mer än fisken Silver. Det är då det händer. Hampus får sin första puss, rakt på munnen. Sen börjar Mei babbla om prao-platser. För tillfället bryr sig inte Hampus han har ju precis blivit pussad av Mei.

När han öppnar brevet med prao-platsen blir han väldigt besviken, biblioteket. Mycket värre kunde det ju inte bli. Hampus önskar han fick vara på brandkåren som Mei. Att vara på biblioteket blir lite mer spännande än vad Hampus först trott.

Jag gillar böckerna om Hampus och Mei. De är lättlästa böcker med luftig text. I denna boken är det lite fokus på det här med prao vilket jag aldrig tidigare varit med om. Hur det kan kännas att komma till en arbetsplats och det är ingen som har koll på att man ska komma och man känner sig mest i vägen.

Jag har haft med boken, Boken om Mei i några av mina bokprat och den har fått ett uppsving, vilket är kul för det tycker jag den förtjänar. Jag har tidigare skrivit om, Boken om Mei här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar