måndag 24 maj 2010

Tematrio - Titelfärg

Tematrio - Titelfärg

I dag vill Lyran att vi ska berätta om tre böcker med en färg i titeln. När jag först tänkte efter så kunde jag inte komma på en enda bok. Men så begav jag mig till hyllan och där fann jag genast en.

1. Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri har jag skrivit om i ett tidigare inlägg som man kan läsa här. Ett öga rött handlar om Halim. Halim har genomskådat integrationsplanen och när man ställer in hans hemspåksundervisning bestämmer han sig för att starta en revolution.

2. Stråk av rött av Elizabeth George har jag tyvärr inte läst ännu, då den är en riktigt tegelsten. Den handlar i alla fall Thomas Lynley som är kommissarie vid Scotland Yard. I denna bok finner Lynley en kropp som fallit från en hög klippa. Det som först ser ut att vara en olycka visar sig vara ett mord och Lynley dras in i utredningen.

3. Den röda vargen av Liza Marklund var det längesedan jag läste så jag kommer knappt ihåg vad den handlar om. Huvudpersonen Annika Bengtzon är reporter på Kvällspressen. Hon får ett tips som leder henne till Luleå. Innan hon hinner dit blir hennes tipsare mördad.

Tyvärr så blev det inte så mycket variation i färgvalet för min del. Jag kunde helt enkelt inte hitta någon annan färg som var representerad bland mina böcker.

Vad hittar ni för några hemma hos er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar