torsdag 4 mars 2010

Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri

Ett öga rött är en bok som stått på en av mina hyllor ett antal år. Jag började läsa den en gång men eftersom Khemiri leker med språket så som han gör i boken orkade jag den gången inte läsa vidare. Nu har jag dock läst den. Boken handlar om en kille i femtonårsåldern, Halim heter han. Halim och hans pappa har flyttat till Södermalm efter mammans död. Där får Halim börja i ny skola. När skolan drar in på Halims hemspråksundervisning bestämmer han sig för att starta en revolution.

Till en början tyckte jag det var rätt jobbigt att läsa Ett öga rött. Efter ett tag kommer man dock in i det. Ett öga rött är väl inte riktigt min typ av bok. Jag föredrar böcker där det händer lite mer. Sen kunde jag inte låta bli att sitta och leta efter dolda saker i boken. Jag vet att det ska finnas eftersom jag har varit på en föreläsning där Khemiri själv berättade om dessa gömda budskap eller vad man ska kalla dem. Jag har dock dåligt minne så jag kommer inte ihåg vad det var för något. Vilket stör mig oerhört. Boken slutar också med att Halims pappa hittar ett dolt budskap på en servett. Jag kommer ihåg att Khemiri berättade att han tycker det är kul att lägga in dolda saker i sina böcker, tex om man tar första bokstaven i en serie av ord så bildar de något annat.

Nått annat som jag tycker är kul är att Khemiri flyttar in som granne till Halim. Känns lite udda. En rolig bok helt enkelt som man säkerligen kan analysera en hel del. Hade varit kul att läsa den i grupp och kunnat diskuterat den mer ingående. Boken hade nog kommit mer till sin rätt då.

Jag är dock glad att jag läst den för nu har jag en hyllvärmare mindre :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar