måndag 12 mars 2012

Tematrio - Bortglömda favoriter

Lyran har städa om i sina hyllor och då klappade hon lite extra på några gamla favoriter som hon hittade. Därför vill hon att vi denna vecka hyllar gamla favoriter som nästan glömts bort. Berätta om tre nästan bortglömda favoriter!

Även jag håller på att organisera om bland mina böcker. Jag har dock inte hittat en massa gamla favoriter utan jag har mest hittat olästa böcker. Så många som tre ska jag väl dock kunna vaska fram.

1. Midnattsbarnen av Salman Rushdie tyckte jag var fantastisk när jag läste den under en kurs i litteraturvetenskap. Skulle vara intressant att läsa den igen och se om jag tycker om den lika mycket fortfarande. Det var genom Midnattsbarnen som jag fick upp ögonen för det här med magisk realism.

2. En annan bok som även den innehåller magisk realism är Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marques. Även denna läste jag under min tid som litteraturstudent. Tänk så många böcker som jag hade missat om jag inte läst litteraturvetenskap.

3. Precis som Lyran har även jag böcker av Göran Tunström i bokhyllan. Juloratoriet och Tjuven(äger tyvärr inte den) har jag läst av honom och de är så himla bra. Jag har ju faktiskt fler böcker av Tunström i hyllan så får kanske återta bekantskapen med honom.

Vilka gamla favoriter skulle ni vilja lyfta fram?

4 kommentarer:

  1. Har du läst Satansverserna också?
    Tjuven tillhör mina favoriter och kom nästan på listan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte läst Satansverserna. Har faktiskt inte läst något mer av Rushdie fast jag har flera böcker stående i bokhyllan.

      Det här var en kul tematrio. Ska genast gå in och se vad som är med i din Lotten.

      Radera
  2. Vad roligt att läsa! Mina gamla favoriter hittar du här: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/2012/03/13/tematrio-bortglomda-favoriter/

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst Satansverserna av Rushdie och den var väldigt annorlunda. Mot allt :) Det tog ungefär halva boken innan jag kom in i den, men den halvan var ändå bra. Resten var riktigt bra.

    SvaraRadera