torsdag 10 november 2011

På jakt

Jag är på jakt efter böcker som jag ska köpa i klassuppsättning. Böckerna ska passa att ha boksamtal kring enligt Chambers. Det är inte helt lätt att hitta böcker som passar. Böckerna ska passa alla eleverna i klassen och det måste finnas saker i att diskutera och det ska helst även finnas luckor i berättelsen(gaps). Jag vill helst även att boken är ny så inte så många elever redan läst den.

Helst hade jag velat att lärarna sade sin åsikt men de har ju så mycket annat just nu så de hinner ju inte läsa massa böcker också. 

Har ni några böcker som ni vet funkar att ha boksamtal kring så tipsa mig gärna. Eleverna är i åldrarna 8-13. 

Tillägg: Jag förstår givetvis att det är omöjligt att hitta en bok som passar alla elever i en klass. Det får i alla fall vara målet. Alla mål går inte att uppnå men man får ju ha något att sträva efter.

Det som jag egentligen mest ville ha var tips på böcker som passar att ha boksamtal kring.

2 kommentarer:

  1. Det hela faller på kravet att böckerna skall passa alla - några sådana böcker finns inte.

    /M

    SvaraRadera
  2. Givetvis är det så. Det jag menar är att det inte ska vara allt för tjocka böcker så vissa elever ger upp bara de ser den.

    Har man samtal efter något kapitel så får man förhoppningsvis med alla på tåget.

    SvaraRadera