måndag 28 november 2011

I love you Viktoria Andersson av Maja Hjertzell

Nioåriga Linn sätter upp lappar för hennes katt har försvunnit. Då dyker Runa upp med sin hund som heter Rex. Runa är en riktig surtant och hennes hund är inte så rolig han heller, han bara skäller precis som Runa. När Runa skäller på Linn för att hon förstör väggarna när hon sätter upp lappar dyker det upp en buss vilket är konstigt eftersom det inte finns någon busshållplats. Det är ingen vanlig buss utan en bokbuss som körs av Viktoria Andersson. Runa börjar genast klaga och säger att det här är ingen bussparkering. 

Linn och Viktoria blir vänner. Linns mamma tycker att Linn borde ha fler vänner hon blir dock inte så himla förtjust när hon får höra om Viktoria. Linns mamma vill istället fixa en fest för Linns "riktiga" vänner. Linn vill dock inte ha någon fest men Linns mamma lyssnar inte.

Jag gillar boken om Linn. Omslaget påminner om mina böcker som jag hade som liten, de så kallade röda ryggarna. Jag kan tänka mig att boken passar de som går i trean. Boken kanske även passar som högläsningsbok.

2 kommentarer: