fredag 18 november 2011

En enkät

Den här enkäten hittade jag inne hos Monika som hittade den hos Bokmalen som hittade den hos ......

1. Vilken bok har stått längst i din bokhylla?
Pelle Svanslös och taxen Max är en sliten och trasig bok som har hängt med sen jag var liten. Boken är från 1948 och jag tror den kommer från min mormor. Den är verkligen ingen skönhet men jag hoppas den håller ihop så jag kan läsa den för min dotter om något år.

2. Vad läser du just nu, vad läste du senast och vad kommer vara din nästa bok?
Just nu läser En vän som heter Mia av Peter Pohl. Innan den läste jag I love you Viktoria Andersson av Maja Hjertzell. Nästa bok som jag ska läsa är Du gamla du fria av Liza Marklund.

3. Vilken bok avskydde du som alla andra älskade?
Avsky är ett väldigt starkt ord men en bok som jag inte ens kom igenom är Norwegian wood  av Haruki Murakami. Sen har jag inte vågat testa något mer av Murakami.

4. Vilken bok fortsätter du att intala dig själv att du ska läsa, trots att du antagligen aldrig kommer att göra det?
En av mina favoritböcker är Midnattsbarnen av Salman Rushdie. Jag har fler böcker av honom i bokhyllan tex Marken under hennes fötter. Jag intalar mig att jag ska läsa den men undrar om jag någonsin kommer göra det.

5. Vilken bok sparar du "till pensionen"?
Blonde av Joyce Carol Oates har stått i min hylla i ett antal år men känns som den kommer stå där ett antal år till. Inte för att jag inte vill läsa den men känns som den kommer ta alldeles för mycket tid.

6. Läser du slutet först eller kan du låta bli?
Skulle aldrig få för mig att läsa slutet först.

7. Författarens tack, slöseri med sidor eller intressant läsning?
Tycker inte att det är intressant men de är ju lätta att hoppa över så för min del kvittar det hur det ser ut med det.

8. Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Jag läser mest böcker som handlar om ungdomar och gå tillbaks till den tiden har jag ingen större lust med. 

9. Har du någon bok som påminner dig om något särskilt i ditt liv(en plats, en person, en händelse)?
Böckerna om Alfons får mig att tänka på min dotter som just nu är väldigt förtjust i, Afons som hon säger.


10. Nämn en bok som du fick tag på på ett särskilt sätt. 
Harry Potter och dödsrelikerna hängde i en påse på min ytterdörr en gång. Det var en trevlig överraskning.

11. Har du gett bort någon speciell bok till en speciell person?
Jag ger ständigt böcker till min dotter som är två år. En som jag köpt till henne som jag dock sparat lite är Var är min syster? av Sven Nordqvist. Den tycker jag är fantastisk.

12. Vilken bok har följt med dig på flest olika ställen?
En sommar lyssnade jag på en massa ljudböcker tex serien om Maria Wern av Anna Jansson annars släpar jag dock inte runt på böcker direkt.

13. Någon av skolans "måste läsningar" som visade sig inte vara så tokig 10 år senare?
Jag har så otroligt dåligt minne. Kommer faktiskt inte ihåg någon bok som jag var tvungen att läsa.

14. Vad är det konstigaste du funnit i en bok?
Som bibliotekarie skulle man ju kunna tro att jag hittar massa konstiga saker men det har jag faktiskt inte gjort, inget spännande alls.

15. Begagnat eller nyinköpt?
Jag köper inte så himla många böcker och köper jag så kan det mycket väl vara begagnat också. Av naturliga skäl blir det att jag lånar det mesta på biblioteket.

16. Stephen King: Litterärt geni eller opium för folket?
Vet inte om jag vågar erkänna men jag tror inte att jag läst något av King.

17. Har du någonsin sett en film som varit bättre än boken?
Jag tycker filmerna om Sagan om ringen är bättre än böckerna. Andra boken i trilogin är bara så seg. Filmerna älskar jag.

18. Vilken bok skulle aldrig ha filmats?
I taket lyser stjärnorna tycker jag är en film som inte alls kommer upp i bokens standard.

19. Har du någonsin läst en bok som gjort dig hungrig, kokböcker räknas inte?
Jag har blivit sugen på att baka när jag läst böckerna i serien Familjen kring La Stella, tex Smultron och svek av Eva Swedenmark.

20. Har du någon person vars boktips du alltid kan lita på?
Jag läser ju en hel del bokbloggar och några som jag litar på är Boktokig, Enligt O och *Malins bokblogg*.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar