tisdag 29 november 2011

Lite info - Julklappsbyte Large

Nu tänkte jag svara på lite frågor för att underlätta för min hemlige bokvän. Har du några funderingar så får du höra av dig.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag läser massor av barn- och ungdomslitteratur då det ingår i mitt jobb som skolbibliotekarie. När jag inte läser det så blir det ofta deckare och en och annan chicklit.


* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Jag har många böcker av Håkan Nesser, Camilla Läckberg, Liza Marklund, Elisabeth George, Stieg Larsson, Henning Mankell, J.K Rowling och Karin Fossum håller jag på att samla ihop. Har läst alla Mari Jungstedts böcker och även Anna Janssons.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag kan läsa på engelska också men föredrar nog svenska i alla fall.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
En period lyssnade jag en hel del på böcker men känner inte för det för tillfället.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
I bloggen hittar du alla böcker jag läst 2010 och 2011.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? )
Jag är mest ute efter avkoppling. Något lättsmält i kontrast till alla de ungdomsböcker som handlar om barn som far illa.


* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Jag är öppen för det mesta dock inte så förtjust i historiskaromaner utan föredrar nutid.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
 Jag började en gång läsa Åke Edwardssons böcker om Erik Winter men något gjorde att jag inte ens kom igenom första boken. Murakami har jag också försökt läsa men det gick inte heller så bra.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Jag är lite sugen på att testa Marianne Cedervalls böcker om Mirjam och  Hervor. Eller kanske Jo Nesbö.


* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Jag tycker överraskningen är halva nöjet så jag kommer inte göra det så lätt för min bokvän att jag föreslår någon titel :) Men ett tips är nog att satsa på vuxenlitteratur för ungdomsböcker har jag ju massor av på jobbet.


Lite andra frågor:

* Vad gör du helst på fritiden?
Läser :) Den lediga tid jag har annars ägnas åt dottern som är två år. Är inte så pysslig av mig.

* Samlar du på något?
Böcker :)

* Favoritfärg?
Har ingen direkt men är inne i en rosa period.

* Teve-serier som du uppskattar?
Tittar alldeles för mycket på tv. Jag ser nog det mesta, allt från Bonde söker fru till Criminal minds plus en hel del barnprogram.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Dricker inte kaffe men te. Dock ingen stordrickare.

* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?
Jag äter det mesta, choklad är en favorit. Tycker dock inte om konstiga fyllningar i choklad och inte så förtjust i mörk choklad.

* Stjärntecken?
Våg

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Nej inga allergier.

Det var lite om mig. Hoppas det blivit lite klarare vad jag är för någon person.



3 kommentarer:

  1. Tack för informationen! Nu ska här funderas och bläddras i böcker!
    /Hemliga bokvännen

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Ett par frågor: "konstiga fyllningar" i choklad; är det all fylld choklad eller är t.ex. nougat ok?
    Har du läst Karin Alvtegen, Jodi Picoult eller Maria Ernestam?
    /Hemliga bokvännen

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Nougat är en favorit :) Konstiga fyllningar är mer choklad med sprit och konstiga nötter. Jag är inte så mycket för nymodigheter utan mer klassiskt. Fast i bland kanske man skulle prova något nytt.

    Jag har inte läst Karin Alvtegen. Jag har dock boken En sannolik historia.

    Jag har inte läst Picoult eller Ernestam.

    Ett tips: om boken ingår i någon serie så vill jag helst ha första delen. Läser alltid böcker i ordning :)

    SvaraRadera