tisdag 22 november 2011

En dag fylld av inspiration

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har dagen spenderats i röda salongen i Hässleholms kulturhus. Det var dags för årets författardag. Det känns lite underligt att komma till Hässleholm. Jag har bott där i mer än tio år men flyttade för något år sedan. Man känner sig hemma men ändå inte riktigt. Allt var dock som vanligt, rulltrappan på centralstationen fungerade som vanligt inte.

Röda salongen var fullpackad med bibliotekarier, författare och säkert en och annan lärare. Dagen började riktigt bra med Jenny Jägerfeld som skrivit bland annat Här ligger jag och blöder. Jägerfeld har en härlig energi och hon var riktigt rolig att lyssna på. Jägerfeld är även psykolog vilket jag inte hade någon aning om. 

Nästa punkt på programmet var Torsten Bengtsson. Torsten Bengtsson är ute mycket i skolorna på författarbesök och han har även varit på skolan där jag jobbar. Han skriver lättlästa böcker som helst ska vara roliga och spännande. Torsten berättade om hur det hela egentligen började om hur det var hans elever som tyckte att han skulle bli författare för han brukade berätta olika historier för dem i slutet av lektionerna. Torsten har ofta roliga anekdoter att berätta. Denna gången berättade han om när han hamnade på fel skola när han skulle ha författarbesök. Torsten blev också extra populär bland publiken när han sa att det var viktigt att skolorna har bibliotek. Kan ju inte annat än hålla med.

Orkar inte skriva riktigt om hela dagen men en annan höjdpunkt i programmet var Johan Unenge som är utsedd till läsambassadör av Statens kulturråd. Jag tycker att de verkligen har valt rätt person. När Unenge blev kontaktad och de berättade om vad läsambassadören skulle göra tyckte han att det lät bra. Unenge förstod inte riktigt att de tyckte att det var han som skulle vara läsambassadören i alla fall i två år framöver. Unenge var med på författardagen redan förra året och då blev jag riktigt imponerad av hur snabbt och bra han kunde kladda ner lite på ett papper och så vips så var det Eva & Adam. Jag blev verkligen imponerad. Unenge har ett sätt som gör en väldigt inspirerad och efter att man lyssnat på honom så vill man bara ut och prata böcker med eleverna.

Detta var en del av dagens innehåll. En riktigt bra och härlig dag. Jag ser redan fram emot nästa år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar