tisdag 22 juni 2010

Drömmen förde dej vilse av Anna Jansson

Drömmen förde dej vilse av Anna Jansson är den elfte i ordningen av böcker som handlar om Maria Wern. I denna bok råkar Maria Wern riktigt illa ut när hon går emellan när en pojke blir misshandlad. Pojken dör och Maria blir rejält blåslagen. Sedan hittas en kvinna mördad i Botaniska trädgården i Visby. Kvinnan är klädd till brud. Det blir Marias uppdrag att reda ut mordet medan hennes kollega Per Arvidsson ska försöka lösa dödsmisshandeln.

I denna bok är det inte så stort fokus på Marias privatliv. Utan det är mer fokus på hennes kollega Erika som inleder ett förhållande med en man som kommer ha en central roll i boken. Mannen är läkare och bor med sin dotter i Visby. Han förlorade sin fru efter att hon på deras bröllopsnatt drunknat.

Jag tycker mycket om böckerna om Maria Wern och den här är inte något undantag. Jag är fast från första sidan. Jag kommer väldigt snabbt in i boken då det bara efter några sidor börjar hända saker. Jag läser kanske inte Anna Janssons böcker för deckarhistorien utan mer för hela grejen. Jag vill veta hur det ska gå för Maria och Per. Kommer de få varandra till slut?

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag trodde att jag hade listat ut hur allt låg till efter ca 200 sidor. Jag hade inte riktigt rätt men inte långt ifrån. Brukar ni kunna lista ut vem som är mördaren?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar