fredag 15 juni 2012

En bibliotekaries våndor

Idag var det skolavslutning på skolan där jag jobbar. Så det har varit besök i kyrkan och avtackning och sånt, inte så mycket av det vanliga biblioteksarbetet. Jag hade dock en del böcker att sätta ut i hyllorna så det pysslade jag lite med. Problemet är bara att nu är hyllorna proppfulla på vissa ställen, speciellt på hylla uHc/uHce. Jag får helt enkelt inte in en enda bok till. Vilket betyder att jag måste gallra. Jag vet att jag måste gallra och det är bra för att man ska kunna se de nya böckerna men det skär i alla fall i hjärtat. Jag har oerhört svårt för att göra mig av med böcker. Som tur är finns det ju listor som man kan dra ut med böcker som inte blivit utlånade de senaste åren men jag våndas i alla fall. 

Jag hittar böcker som är i väldigt fint skick men som kanske varit utlånad en gång på flera år och problemet med dem är ofta omslaget. Just när det gäller barn- och ungdomslitteratur är omslaget så oerhört viktigt. Jag hittade några böcker som jag kasserade direkt för de kommer aldrig att funka hur bra de än är. 

Nedan ser ni ett exempel på en framsida som inte funkar. Här ser det kanske inte så farligt ut men på boken blir det inte alls bra. Vet egentligen inte varför men det funkar inte. På måndag ska jag fortsätta att våndas men nu är det ju helg. Så därför vill jag önska er alla en riktig skön helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar