torsdag 25 mars 2010

Miss Potter

Under eftermiddagen när dottern tog en liten tupplur så passade jag på att titta på en av alla de filmer som jag har inspelade på vår box. Denna eftermiddag blev det filmen Miss Potter med Renée Zellweger och Ewan McGregor.

Jag hade ingen aning om vad filmen skulle handla om och jag var inte heller bekant med Miss Potter. Jag blev dock snart varse om vad det handlade om. Miss Potter handlar om författaren och illustratören Beatrix Potter som levde i början av 1900-talet. Miss Potter var inte gift utan bodde hemma hos sina föräldrar. Hon sysselsatte sig med att illustrera och skriva barnböcker. Hon får efter många nej äntligen napp och hennes första bok ges ut. Detta är början till ett mer självständigt liv.

Jag tyckte filmen var helt okej eftermiddagsunderhållning. Kanske inga större överraskningar. Det var inte så svårt att räkna ut hur det skulle gå men jag gillade den i alla fall.

Namnet Beatrix Potter väckte inga associationer hos mig men när jag började titta på filmen så förstod jag att den här filmen bygger på riktiga händelser. Så jag var tvungen att kolla upp lite när jag tittat klart på filmen. Beatrix Potter är författaren till bland annat Pelle Kanin. Jag tror många känner igen hennes illustrationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar