onsdag 10 mars 2010

Bokfrågornas ABC - P

Tänkte att jag denna vecka skulle vara med i Lilla O:s Bokfrågornas ABC. Denna vecka är det bokstaven P och följande frågor.

1. Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

Jag tycker det är lite spännande med pseudonymer. Vem som gömmer sig där bakom och varför de väljer att använda pseudonymer. Ibland vet man ju inte ens om att det är en pseudonym. Vilket jag inte visste att författaren Kim Olin var men upptäckte när jag försökte hitta mer information om honom/henne. Att då välja ett namn som Kim ger det hela en extra krydda då man inte vet om det är en man eller kvinna. I och för sig så vet man ju aldrig vad som gömmer sig bakom en pseudonym alla möjliga konstellationer finns ju. Kim Olins böcker brukar jag tipsa killarna på mitt bibliotek om(killar på högstadiet). Det finns titlar som Avhopparen, Beskyddaren och Checka in.

2. Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?

Tyvärr så är det inte så många pappor i den litteratur som jag läst. I alla fall inte någon som gett något bestående intryck. Så någon favorit är svår att utse.

3. Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?

Jag tillhör dem som läser mycket av det som är populärt. Jag bryr mig inte så mycket om det där utan läser de böcker jag känner för. Vem bestämmer vad som är kvalitet egentligen? Bara för att en bok når ut till de breda massorna innebär det ju inte att det är låg kvalitet. Det tycker inte jag
iallafall. Det finns litteratur för olika tillfällen tycker jag. Ibland vill man kanske bara drömma sig bort i en kärlekshistoria för att koppla av och då behöver det kanske inte vara så himla hög kvalitet.

4. Pocket eller inbunden?

Jag föredrar helt klart inbundet. Jag köper nästan bara inbundna böcker. Jag vill inte ha massa pocket i hyllorna. Det är ju väldigt dyrt med inbundna böcker så oftast köper jag inte böckerna jag vill läsa utan lånar dem på biblioteket i stället.

3 kommentarer:

  1. Bra svar! Så kunde man ha skrivit ja...

    SvaraRadera
  2. Roligt att du hänger på förresten!

    SvaraRadera
  3. Hade inte heller koll på att Kim Olin är en pseudonym förrän jag skulle hitta lite information om honom/henne. Det fanns ingenting förutom ett inlägg hos Flaskposten och där fick jag min förklaring, pseudonym enligt dem. Jag är också fördomsfull och antar att det är en man men vem vet.

    Jag läser en hel del fantasy eller iallafall de som lånas ut mest för att ha koll på vad eleverna läser.

    SvaraRadera