fredag 3 oktober 2014

Att planera sin läsning

Då var det fredag igen och dags för veckans bokbloggsjerka inne hos Annika.

Veckans fråga:

Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

Jag brukar inte ha någon speciell planering. Det är väldigt mycket biblioteket som styr min läsning. Med det menar jag att kommer det en bok som jag reserverat så måste jag ju läsa den för jag har kanske bara två veckor på mig innan den ska lämnas tillbaks. Detta gör att det är väldigt mycket nya böcker som jag läser. Jag måste verkligen bli bättre på att läsa böcker som jag har i bokhyllan.

Ibland gör jag listor över det jag ska läsa men det är oftast när jag är med i någon utmaning eller liknande. I Top Ten Tuesday gör jag ibland sådana listor då det efterfrågas som tex över höstens läsning. Sen att jag inte alltid följer dessa listor är ju en annan sak.

21 kommentarer:

  1. Brukar inte heller följa mina TTT listor men de är ganska kul att göra :) Utmaningar och liknande är väl det som mest styr läsandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, roligare att göra listor än att följa dem 😄

      Radera
  2. jag spontarhoppar också på bra böcker på biblioteket :)

    SvaraRadera
  3. Ja när man lånar böcker så man man verkligen prioritera dessa, därför jag helst inte lånar på biblioteket man får stressläsa då vilket är trist :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånar nästan alla böcker jag läser på biblioteket. Visst får man stressläsa vissa men det går ju att låna om de flesta om det är någon kö på dem.

      Radera
  4. Haha biblioteket styr min läsning också!

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där att man oftast läser nya böcker. Bokhyllevärmarna blir nästan alltid övergivna.

    SvaraRadera
  6. Jag har flyttat så mycket att böckerna sorterats ut en hel del per automatik. Blev en till rensning nu när jag har började blogga och recexen trillade in. Sedan har jag man ju vissa böckern som bara inte går att göra sig av mig. Även om de stått olästa i flera år.

    SvaraRadera
  7. Enda planeringen jag gör är för rec.exen, resten blir spontanläsning.

    SvaraRadera
  8. Jag älskar bibblan men det är klurigt det där med böcker med bäst-före-datum. Fast om en lånar gamla stofiler ur magasinet brukar en kunna få behålla dem väldigt länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man kan ha böckerna rätt länge speciellt om det inte är de allra nyaste böckerna. Ibland kan det vara lite bra med ett slut datum för mig så jag tar mig tid att läsa.

      Radera
  9. Det är ju de där gamla böckerna i hyllan som jag försöker fokusera på :)

    SvaraRadera
  10. Rec.-ex försöker jag prioritera och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

    SvaraRadera
  11. Undviker kort lånetid på biblioteket eftersom jag aldrig hinner läsa boken innan lånetiden är slut. Världssämst på att planerar läsningen! :)

    SvaraRadera
  12. Det är ingen idé jag gör läslistor, jag kan inte följa dom :)

    SvaraRadera
  13. Biblioteket styr till viss del här också, men försöker att inte låna hem för många samtidigt.

    SvaraRadera
  14. Jag bygger mina bokhögar. Skriver aldrig listor.

    SvaraRadera
  15. Jag hade önskat att jag lånat mer än att köpa egna. Har nu så många egna att inget mer får plats.

    SvaraRadera
  16. Jobbigast är det med biblioteket om man reserverat flera böcker som ramlar in samtidigt och alla har kort lånetid! Men samtidigt så vet man var boken finns om man inte hinner läsa och måste lämna tillbaka!

    SvaraRadera
  17. Jag är välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande...

    SvaraRadera