måndag 20 oktober 2014

Tematrio - Prisvinnare

I år tänker Lyran engagera sig lite mer i Augustpriset och idag fick vi veta vilka de nominerade var så veckans trio blir:

Berätta om tre prisade böcker du läst eller har lust att läsa.

Eftersom de nominerade till Augustpriset har avslöjats idag tänkte jag att jag håller mig till just Augustprisvinnare.  Två som jag läst och en som jag väldigt gärna skulle vilja läsa.

1. 2007 vann Sven Nordqvist med bilderboken Var är min syster? Den boken innehåller så himla fantastiska bilder att man skulle kunna sitta och titta i den hur länge som helst. Man upptäcker nya saker varje gång man läser/tittar i den. Alla barn som jag läst den för har älskat den.

2. 2002 vann Carl-Johan Vallgren med Den vidunderliga kärlekens historia. Det är en vinnare som jag länge velat läsa men den har blivit stående i hyllan. Hoppas jag tar tag i den och läser den en dag. Har hört mycket gott om den.

3.  1992 vann  Peter Pohl och Kinna Gieth med ungdomsboken Jag saknar dig, jag saknar dig! många ungdomsböcker håller inte i så många år men det gör verkligen denna. När en filmatiserades för något år sedan fick även boken ett uppsving och en ny generation läste boken. En bok som det fällts många tårar till. Det är kul när en ungdomsbok som är 22 år gammal fortfarande lockar ungdomar att läsa den. Det är inte speciellt vanligt.

13 kommentarer:

  1. Den vidunderliga kiärlekens historia är underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har ju hört det men den står fortfarande oläst i bokhyllan.

      Radera
  2. Jag saknar dig jag saknar dig vet jag att jag läste och älskade när jag var yngre. Kände inte till den Nordqvist så tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Tycker så mycket om både Nordqvist och Pohl, men har ändå inte lyckats läsa just dina två. Den vidunderliga kärlekens historia gillade jag inte alls, men jag brukar vara i minoritet där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört några andra som inte heller gillar Den vidunderliga kärlekens historia men det gör det hela så mycket intressantare. Jag vet en som säger att det är den bästa bok han läst så man blir ju nyfiken på vad det är för bok egentligen.

      Radera
  4. Svar
    1. Ja det är han verkligen. Hans illustrationer är fantastiska.

      Radera
  5. Okej, jag ska testa "Jag saknar dig, jag saknar dig!" på den äldre sonen tror jag.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av författarna eller böckerna så tack för tipsen.

    SvaraRadera
  7. Jag saknar dig, Jag saknar dig är så fin! Jag gillade Den vidunderliga kärleken väldigt mycket, en något egen bok dock tyckte jag.

    SvaraRadera
  8. Åhh, äntligen någon som har med en bok jag läst. Och dessutom gillat! Tyvärr var mina barn mer förtjusta i Mamma Mu och Kråkan, med mina specialröster, så vi läste "Var är min syster?" alldeles för sällan!

    SvaraRadera
  9. Jag läste Vallgren i somras och den är sannerligen helt olik något annat jag någonsin läst!

    Pohl / Gieth kom nästan med på min lista också - det var den boken som fick min mellanstadieklass att börja läsa!

    SvaraRadera