fredag 17 oktober 2014

Bokbloggsjerka - om oväntade vändningar

Veckorna springer iväg och det är fredag igen. Denna veckan är det en lite klurig bokbloggsjerka men jag fick i alla fall till ett svar.

Veckans fråga:

Vilken bok bör man inte veta någonting alls om innan man själv läser den?

Veckans fråga tycker jag är klurig och jag har svårt att komma på någon. Tycker det är lättare om man istället tänker på filmer. Monika nämner tex Sjätte sinnet och det kan jag inte annat än hålla med om. När jag funderat en stund så kom jag att tänka på En dag av David Nicholls. Jag har dock inte läst boken utan bara sett filmen. Men just för att jag har sett filmen så är jag inte så sugen på att läsa boken fastän den står här hemma i hyllan. Jag tror egentligen att boken är jättebra men till och med jag kommer ihåg vad som händer och då känns det inte lika kul att läsa boken. Det är just därför som man alltid ska läsa boken först innan man ser filmen.

17 kommentarer:

  1. Jag vill helst veta så lite som möjligt i förväg om böckerna jag tänker läsa, baksuidestext räcker gott och väl.

    SvaraRadera
  2. Nej, det var inte så lätt att komma på böcker... tänkte också på filmer först och Sjätte Sinnet är ett klockrent exempel på en sån där twist som man inte vill veta i förväg!

    SvaraRadera
  3. Jag känner precis likadant för En dag. Gissar att de inte ändrat på slutet i filmen så ibland undrar jag vad jag ska ha för glädje av boken :)

    SvaraRadera
  4. Har varken sett filmen eller läst boken!

    SvaraRadera
  5. Sjätte sinnet var klockrent :)

    SvaraRadera
  6. Att ha sett filmen innan man läser är oftast ingen bra idé ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är ju inte det men ibland blir det ju så i alla fall.

      Radera
  7. Håller fullständigt med, Bäst att alltid läsa boken först. Känner dock inte till boken du nämner. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  8. En klurig fråga denna veckan. Boken bör man absolut läsa före filmen =)

    SvaraRadera
  9. En dag har jag läst och gillade mycket.

    SvaraRadera
  10. Håller med om att man ska läsa boken först :) Och En dag är fantastisk i min mening. Skulle heller inte varit samma sak om jag vetat vad som hände innan jag läste den.

    SvaraRadera
  11. En dag är definitivt ett klockrent exempel!

    SvaraRadera
  12. Håller med föregående talare, "En dag" är ett mycket bra tips, önskar jag hade tänkt på det själv

    SvaraRadera
  13. Jag känner precis samma sak för Gone girl. Råkade se filmen först... :)

    SvaraRadera
  14. Jag gillade inte boken En dag så mycket, så filmen kanske varit ett bättre val för mig...

    SvaraRadera