onsdag 1 december 2010

Tvärflöjtskrisen av Ann Caroline Håkans

Nu är det snart dags att ha lite boktips för eleverna inför jullovet. Tvärflöjtskrisen hade jag inte läst men nu har jag gjort det och jag tror den passar bra till årskurs 3.

Tvärflöjtskrisen handlar om Juni som väldigt gärna vill spela tvärflöjt. Nu har hon fått papper från musikskolan att det är dags att anmäla om man vill spela något instrument. Så egentligen borde Juni vara jätteglad men det är hon inte. För hon har sett hur klasskompisen Josefine tittar på dem som släpar runt på sina instrument. Juni är rädd att Josefine ska skratta åt henne.

Fröken skriver upp de som ska spela så att hon inte glömmer bort tiden. När Juni en dag ser att det står Josefine och Isabelle på tavlan blir hon riktigt arg på sig själv för att hon inte gör som hon själv vill.

Tvärflöjtskrisen ingår i en serie som heter Mitt livsfarliga liv. Tidigare i år kom Badhuskrisen och under 2011 kommer Kärlekskrisen.

Jag hade inte så höga förväntningar på Tvärflöjtskrisen men jag gillade den verkligen. En rolig bok som även tar upp jobbiga saker som det här med kompisar och om man ska rätta sig efter andra eller göra som man själv vill.


2 kommentarer: