söndag 12 december 2010

Min första världssensation av Annalena Hedman

Hedman, A - Min första världssensation - 29671872
Min första världssensation som är skriven av Annalena Hedman  handlar om Abbe och hennes kompisar som försöker göra ett världsrekordförsök. Abbe som egentligen heter Matilda är på lyxkryssning med sin mamma. Hon tycker det är urtråkigt och för att fördriva tiden berättar Abbe historien om förra sommaren. Hon spelar in den på mammans mobil så ibland måste hon avbryta för att mamman ska ringa.

Abbe bor i Umeå men på sommaren brukar hon vara hos sin mormor och morfar som bor i Istermyrträsk, byn som Gud glömde. I Istmyrträsk finns kompisarna Nadja och Anton. En dag när det bara regnar kommer de på idén att de ska försöka slå ett världsrekord. Första försöker gör Nadja. Hon ska försöka äta mer än nio Mums-Mums på en minut. De tror att det ska bli en baggis men bara efter fyra är Nadja rejält illamående.

Det fortsätter sedan med fler försök som tex att få upp så många tändstickor i en näsborre som möjligt och flest sugrör i munnen.

Jag tycker det är en bra bok. Den kanske skulle passa som högläsning. Jag ska tipsa eleverna i årskurs tre om den. Jag tror att den kommer gå hem med tanke på hur poppis Guinness rekordbok är.

I januari 2011 kommer det en ny bok om Abbe, Den skräckslagne stekelsamlaren. Jag får nog läsa den också för att se vad Abbe hittar på denna gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar