måndag 24 maj 2010

Natthimmel av Sofia Nordin

Huvudpersonen i Natthimmel heter Tilda. Tildas bästa vän har flyttat till andra sidan staden så nu är Tilda helt ensam -"det blev som ett hål i luften där hon borde varit". Så nu måste Tilda klara sig själv. Vilket inte är så lätt då Tilda är väldigt tyst och försiktigt av sig. Tilda är väldigt rädd för att göra fel. Hon sminkar sig väldigt lite för hon vill ju inte utmärka sig men måste sminka sig ibland för annars är det att utmärka sig.

Men så en dag börjar Jesper i Tildas klass. Det var egentligen inget speciellt med Jesper men en dag så hamnar de i matsalen vid samma bord, bara de två. Tilda brukar undvika sådana situationer som kan bli pinsamma. Vad ska de prata om? Jesper börjar berätta att han gillar lajv. Tilda vet egentligen inte riktigt vad det är. Tilda är först skeptisk. Så mycket förberedelser för några timmars lajv. Men Jesper visar henne och snart gillar även Tilda lajv. En vänskap växer fram mellan Jesper och Tilda.

Jag har tidigare läst Sofia Nordins bok Förlåt Elina som jag tyckte väldigt mycket om. Det var därför som jag även blev nyfiken på Natthimmel. Tyvärr så tyckte jag inte att Natthimmel var lika bra. Jag tycker att det blir lite segt. Jag tycker dock att Sofia Nordin är bra på att skriva om vänskap och känslor. Om hur svårt det kan vara att passa in och alla tankar som Tilda brottas med. Jag får även en större insikt om vad lajv är för någonting. Lajv är aldrig något som förekommit i någon bok som jag tidigare läst. Vill man veta mer om lajv kan man tex gå in här.

Natthimmel var nominerad till Augustpriset 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar