söndag 16 maj 2010

Jonas bok - Beautiful dead av Eden Maguire

Jonas bok i serien Beautiful dead är den första av fyra. Huvudpersonen Darina har förlorat sin pojkvän, Phoenix. Även tre andra ungdomar har dött under konstiga omständigheter i den lilla staden. Darina upptäcker att några av de döda har återvänt, däribland Phoenix. Hon har upptäckt de levande dödas rike. De är varken döda eller levande, de är i limbo. För att kunna gå vidare måste de få klarhet i varför de dog. Det blir Darinas uppgift att hjälpa dem. I den här första boken är det Jonas som måste få hjälp och tiden börjar att rinna ut.

Redan på de första sidorna blir jag lite skeptisk till boken. Helt plötsligt så befinner sig Darina vid ett ödehus. Varför befinner hon sig där mitt ute i ingenstans? Jag förstår ju varför hon är där men hur kom hon dit. Att hon skulle komma dit av en slump känns väldigt långsökt.

Jag var väldigt förväntansfull på den här boken. Det var en av de ungdomsböcker som jag såg fram emot att läsa. Jag tycker dock inte att den riktigt höll måttet. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag inte gillar. Jag är nog inte så mycket för övernaturligt. Det som jag kan känna är lite spännande är varför Jonas dog? Men jag känner inte något för Darina, fast hon förlorat sin älskade pojkvän.

Jag får väl säga att det är en okej bok och den kommer säkert tilltala en del ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar