tisdag 3 september 2013

Top Ten Tuesday - Vad jag önskar man läste i skolan


Då var det tisdag och dags för ännu en Top Ten Tuesday. Dagens tia handlar om böcker som man borde läsa i skolan. Eftersom jag jobbar i en F-9 skola så tänker jag mig den målgruppen. Följande böcker önskar jag man läste i skolan.

1. Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay tycker jag man kan passa på att läsa när man läser om andra världskriget. Den utspelar sig till stor del i Frankrike. Innan jag läste denna bok så hade jag aldrig direkt tänkt på alla judar i Frankrike.

2. Kort kjol av Christina Wahldén borde man läsa i skolan tycker jag. För er som inte känner till den handlar det om en tjej som blir våldtagen och hur hon känner skuld över det som hänt. Finns massor att diskutera.

3. Ondskan av Jan Guillou känns ju väldigt aktuell med tanke på vad som händer på Lundsberg.

4. Godnatt mister Tom av Michelle Magorian är ännu en bok som utspelar sig under andra världskriget. Boken utspelar sig på den engelska landsbygden.

5. Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer handlar om en kille som vill bli riktigt bra på fotboll. Det blir dock inte som han tänkt sig då han visst väger för mycket. Om killar och anorexia finns det ju inte så många böcker så den här borde definitivt läsas.

6. Harry Potter och de vises sten av J.K Rowling för att jag önskar att alla skulle få uppleva dessa magiska böcker. Jag älskar filmerna men böckerna är ännu bättre.

7. Hungerspelen av Suzanne Collins borde man läsa mer i skolan då den är så himla bra.

8. I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell för att det är en väldigt fin bok om att förlora sin mamma i cancer.

9. Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell

10. Övergivna av Michael Grant för att den är så bra och man kan inte släppa den. Finns också massor som man kan diskutera. Men jag skulle främst rekommendera den för jag tror att väldigt många inte skulle vilja lägga den ifrån sig.

Jag har valt att inte ta med några klassiker i min lista. Jag har istället valt böcker som läses av många ungdomar men borde läsas av ännu fler. Det finns ju väldigt många bra böcker som man skulle kunna ta med men det var dessa som jag kom att tänka på idag. I morgon skulle listan kanske se helt annorlunda ut.

1 kommentar: