söndag 22 september 2013

Lindbäck skriver för mellanåldern

Johanna Lindbäck har skrivit en hel hög med bra ungdomsböcker. Lite ihop vänder dock sig till den lite yngre målgruppen. Jag skulle tro att den blir populär hos tjejerna i femman och sexan.

Lite ihop handlar om Majken som just börjat sexan. Majken är en vanlig tjej som har en bästis som heter Tessan. Majkens har ett lite udda intresse. Hon spelar fiol. Kompisarna som mest spelar fotboll undrar lite varför Majken envisas med att fortsätta spela fiol men de förstår ju inte att Majken har världens coolaste fiollärare. Fiolläraren har även världens coolaste namn, Izzy. Lite skillnad mot att heta Majken. Majken och Izzy har bra kontakt och det är framför allt därför som Majken fortsätter med fiolen.

Nu när Majken börjat sexan så märker hon att något har hänt med Tessan. Tessan ger ofta snäsiga svar när Majken frågar något och de är inte alls så nära varandra som tidigare. Tessan börjar umgås alltmer med Belinda och berättar inte längre allt för Majken. Majken känner hur de börjar glida isär då Tessan mer eller mindre bara tänker på killar. Kan man inte prata om något annat tänker Majken. Majken blir ledsen men försöker att inte visa något. Så kommer hon på den perfekta planen så hon kan få tillbaks Tessan igen. Kommer det att lyckas?

Jag har läst alla Lindbäcks böcker och jag gillar dem. Det är dock inte böcker som jag kommer ihåg flera år efteråt. Jag tycker det är spännande att hon ny skriver för en yngre målgrupp och det ska bli intressant att se hur de tar emot boken.

Intressant att Lindbäck tar upp det här med tjejer och deras relationer till varandra. Jag är ju själv tjej så vet ju hur det var. Hur man oftast var i par och kom det någon ny så blev det alltid problem för då blev någon över. Boken handlar ju kanske främst om hur det kan vara när man växer isär och får olika intressen. Måste man vara kompisar bara för att man lekt sen man gick på dagis?

Jag hoppas Lindbäck fortsätter att skriva för mellanåldern för hennes böcker behövs där också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar