söndag 8 september 2013

En sommarbok

Carlstensveckan är Johanna Schreibers debutbok. Jag trodde att den skulle handla en del om segling men det gör den inte direkt fastän de är på seglarläger. 

Femtonåriga Ebba ska åka på seglarläger med sina två bästa vänner, Nova och Carro. Ebba har längtat hur länge som helst och nu är det äntligen dags. Ebba ser fram emot en spännande vecka där verkligen allt kan hända. Ska hon kanske få hångla? Boken utspelar sig under en vecka, en vecka fylld med händelser. 

Jag trodde dock att boken skulle handla lite mer om segling än vad den gör. Det är istället klassiska teman som vänskap, kärlek och konflikter.

Något som jag tycker är lite spännande är att författaren har valt att tre tjejer är bästisar, ofta skriver man ju om två bästisar. Tre tjejer brukar ju aldrig funka ihop och mycket riktigt blir det konflikter.

Jag tycker boken är helt okej. Nu var det ju rätt så längesedan jag var femton så jag tror femtonåringarna uppskattar den mer än vad jag gjorde. Jag är ju faktiskt inte målgruppen så kanske inte så konstigt om boken inte ger mig så mycket. Jag tror dock många i tretton, fjorton års åldern kommer gilla den. En riktigt härlig sommarbok för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar