onsdag 18 september 2013

Rakt in i hjärtat

Jag skulle inte tro att det är så många vuxna som känner till författaren Ingrid Olsson. Tyvärr. Ingrid Olsson skriver för ungdomar och hon är verkligen bra på det. Jag har läst de flesta av hennes böcker och gillar dem verkligen. Hennes senaste bok, Fulast i världen blir en av favoriterna i hennes författarskap. Jag vet precis vem jag ska låna ut den till nu när jag har läst den.

 Fulast i världen handlar om Simon och Siw. De träffas en härlig sommardag vid en sjö men när de skiljs åt tappar de kontakten. Men så dyker Simon upp i Siws klass. Siw är dock väldigt avvisande. Till en början tror Simon att Siw är sur för att han inte hört av sig efter sommaren. Men tiden går och Simons hjärta värker efter Siw men hon låtsas bara som att de aldrig träffats. Det Simon inte vet är att Siw längtar lika mycket fastän hon inte visar det. Siw vågar inte visa vad hon känner för coola Evelina har sagt att Simon är en tönt och då är det så. 

Siw är egentligen rätt trött på Evelina och hennes anhängare men vad skulle hända om hon sa emot Evelina. Siw vågar inte. Hon gömmer hellre sina känslor än riskerar att frysas ut. 

Jag tycker att Fulast i världen är en riktig fullträff. En bok som träffar rakt i hjärtat. Det är just så här det kan vara när man är ung. Jag blir riktigt irriterad på Evelina men även Siw som inte vågar säga ifrån.

Fulast i världen påminner om Emma Granholms bok, Simon och Sophie. Den är en av mina absoluta favoriter i den här genren. Trevligt att nu ha ännu en bok som är minst lika bra att stoppa i händerna på lässugna ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar