måndag 30 september 2013

Nytt projekt

I morgon ska jag och några av mina kollegor dra igång ett nytt projekt på jobbet. Årskurs sju ska besöka folkbiblioteket och få en visning av vad det kan erbjuda. Vi ska även presentera några passande nya böcker. Därför har jag läst en hel hög med ungdomsböcker i september månad. Inte så många som jag hade velat men några stycken i alla fall. 

När eleverna har läst en bok ska de sedan presentera den i den gemensamma bloggen. De behöver inte nödvändigtvis skriva om boken utan man kan göra en boktrailer, dramatisera ett avsnitt eller kanske läsa ett avsnitt ur boken. Bloggen har de två skolorna tillsammans och med det hoppas vi att det ska göra det lite mer intressant för eleverna. Ofta är det bibliotekarien som tipsar om olika böcker men nu kan de istället få boktips från ungdomar i sin egen ålder.

Till detta projekt har vi ansökt om pengar hos Kulturrådet och fått en rejäl slant att handla böcker för. Tyvärr så har inte alla böcker hunnit komma än men de ska i alla fall kunna få en rejäl hög med böcker redan imorgon. 

Några av de titlar som vi val ut är:

Fulast i världen av Ingrid Olsson
Dunkla hot av Elsie Petrén
Divergent av Veronica Roth
Spelets fångar av Bitte Havstad
Den femte vågen av Rick Yancey
Prästmordet av Lena Lilleste
Världen ände av Ali Lewis

Ska bli spännande och se hur det går i morgon. Känner mig inte helt förberedd så får ägna lite tid till det ikväll när dottern har somnat.

2 kommentarer:

  1. Min erfarenhet av bokbloggar (med åk 4-6) är att eleverna gillar mycket att publicera sig och tar saken på allvar. Lycka Till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du säger det. Då tänker jag rätt när jag vill starta en gemensam bokblogg för 4-6 på skolan.

      Radera