lördag 3 mars 2012

Tigerna av Kate DiCamillo

Jag har länge tänkt läsa något av Kate DiCamillo och när Tigern dök upp tänkte jag att nu var det dags.

Rob bor med sin pappa på det motell som pappan jobbar på. En dag när han går runt i skogen och önskar att han ska bli uppäten av en björn för att slippa åka till skolan upptäcker han en en stor bur med en livslevande tiger.

Redan när Rob hoppar på skolbussen blir han slagen av bröderna Norton och Billy. De är endast de tre på bussen så bröderna kan hålla på utan att någon bryr sig för chauffören låtsas som ingenting. Rob har lärt sig att härda ut, han gråter aldrig vilket retar bröderna till vansinne. Men så en dag stannar chauffören på ett oväntat ställe och på bussen hoppar en flicka med gult hår och skär spetsklänning. Sixtine heter hon. Bröderna får då något annat att fokusera på.

Rob blir inkallad till rektorn som uttrycker att föräldrarna till några av eleverna i klassen är oroliga för Robs utslag på benen. De tror att det kanske kan smitta så det är nog bäst att Rob stannar hemma några dagar tills det blivit bättre. Rob håller med och han kan inte låta bli att le. Nu är han äntligen fri för han vet att utslagen kommer aldrig försvinna.

Rob och Sixtine är varandras motsatser. Sixtine slåss och visar verkligen sina känslor. Hon är inte alls som Rob som stoppar ner allt i resväskan och sätter tigern på locket så inget ska lyckas ta sig ut.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken och det är en av anledningarna att det tagit mig så lång tid innan jag skrivit om boken. Jag läste den redan i januari men skriver inte om den förrän nu för jag kan helt enkelt inte bestämma mig vad jag tycker om den. Jag vet fortfarande inte riktigt. Jag skulle nog behöva diskutera den med någon. 

........................................

Titel: Tigern
Författare: Kate DiCamillo
Antal sidor:157
Förlag: Kabusa böcker
ISBN:978-91-7355-222-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar