onsdag 21 juli 2010

De 50 bästa barnböckerna(enligt experterna)

Inne hos Massor av ord hittade jag nedanstående lista. Listan är framtagen av experter. Jag vet inte riktigt om jag håller med dem men det var kul att gå igenom den iallafall. Det svåraste enligt min mening är att komma ihåg om man verkligen läst vissa av böckerna eller om man kanske egentligen bara sett filmen, eller tror att man läst dem för de är ju så kända.

Fetstila titel + författare om du läst boken

Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

  • H. C. Andersen - Sagor
  • Christina Björk / Lena Anderson – Linnéa i målarens trädgård
  • Ivar Arosenius – Kattresan
  • Gunilla Bergström – Alfons Åberg
  • Elsa Beskow – Bilderböckerna
  • Enid Blyton – Fem-böckerna
  • Jean de Brunhoff – Babar
  • Bröderna Grimm – Sagor
  • Lewis Carroll – Alice i Underlandet
  • Aidan Chambers – Dansa på min grav +
  • James Fenimore Cooper – Den siste mohikanen
  • Richmal Crompton – Bill-böckerna
  • Roald Dahl – Kalle och chokladfabriken
  • Roald Dahl – SVJ
  • Daniel Defoe – Robinson Crusoe
  • Charles Dickens – Oliver Twist
  • Alexandre Dumas d.ä. – De tre musketörerna
  • Alexandre Dumas d.ä. – Greven av Monte Cristo
  • Michael Ende – Momo – eller kampen om tiden
  • Kenneth Grahame – Det susar i säven +
  • Maria Gripe – Hugo och Josefin
  • Lennart Hellsing – Bananbok
  • Tove Jansson – Mumintrollen
  • Rudyard Kipling – Djungelboken
  • Ole Lund Kirkegaard – Gummi-Tarzan
  • Gösta Knutsson – Pelle Svanslös
  • Erich Kästner – Emil och detektiverna *
  • Selma Lagerlöf – Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
  • C.S. Lewis – Sagan om Narnia
  • Astrid Lindgren – Bröderna Lejonhjärta
  • Astrid Lindgren – Emil i Lönneberga
  • Astrid Lindgren – Mio min Mio
  • Astrid Lindgren – Pippi Långstrump
  • Astrid Lindgren – Ronja Rövardotter
  • Barbro Lindgren – Loranga, Masarin och Dartanjang
  • Erik Linklater – Det blåser på månen
  • Michelle Magorian – Godnatt, mister Tom
  • Egon Mathiesen – Misse med de blå ögonen *
  • A.A. Milne – Nalle Puh +
  • L.M. Montgomery – Anne på Grönkulla
  • Sven Nordqvist – Pettson-böckerna
  • Margaret Rey – Pricken
  • Antoine de Saint-Exupéry – Lille prinsen
  • Maurice Sendak – Till vildingarnas land
  • Robert Louis Stevenson – Skattkammarön
  • Jonathan Swift – Gullivers resor
  • Lisa Tetzner – Sotarpojken
  • Mark Twain – Huckleberry Finn
  • Mark Twain – Tom Sawyer
  • Jules Verne - En världsomsegling under havet

  • Får erkänna att det var två böcker som jag aldrig hör talas om eller författarna till dem, Erich Kästner – Emil och detektivern samt Egon Mathiesen – Misse med de blå ögonen. Får kanske söka på google och se vad det är för nått.

    2 kommentarer:

    1. Hej! Kul lista! Och trevlig blogg du har också! Nu har jag också fyllt i och postat listan på min blogg. :-)

      SvaraRadera
    2. Tack, då ska jag kika in och se hur din lista och blogg ser ut :)

      SvaraRadera