måndag 1 november 2010

Tematrio - Favoritlitteratur

Denna veckan vill Lyran att vi berättar om tre olika sorters litteratur vi gillar.

1. Deckare är något som jag läser mycket i perioder. Ofta följer jag en författare och deras karaktär i en hel serie. Favoriter är Håkan Nesser, Elisabeth George och Anna Jansson.

Jag ska snart ge mig på några nya författare inom deckargenren nämligen Karin Fossum och Kristina Ohlsson.

2. Fantasy läser jag också en hel del. Att jag läser fantasy är till viss del beroende på mitt jobb som skolbibliotekarie men jag gillar faktiskt den genren. En av mina favoritböcker är inom denna genren. Skämmerskans dotter av Lene Kaaberböl är en fantastisk bok. Man kan riktigt känna hur drakarna flåsar en i nacken. Jag är dock inte så intresserad av äldre fantasy som Narnia och Sagan om ringen. Jag har faktiskt inte kommit igenom böckerna om Sagan om ringen. Tycker dock att filmerna är fantastiska. När man pratar fantasy kan man ju inte heller låta bli att nämna Harry Potter som jag också tycker är fantastiska böcker.

3. Klassiker läser jag alldeles för sällan. Jag skulle dock vilja läsa många fler. Tyvärr så hinner jag inte det då de ofta är rätt krävande. Jag har en del som står här hemma i hyllan och väntar på mig. Får se om jag hinner med någon innan året är slut.


1 kommentar: