måndag 14 april 2014

En lång väntan är över

Jag vet några som kommer bli glada när de kommer tillbaks från påsklovet. Jag vet inte hur många gånger de har frågat när boken ska komma. Boken jag pratar om är Sist jag var som lyckligast av Rose Lagercrantz. Det är tredje boken om Dunne och böckerna om henne har blivit riktigt populära bland de yngre läsarna.

I Sist jag var som lyckligast ska Dunne gå på sommarlov. Det är sista dagen innan skolavslutningen och eleverna i Dunnes klass håller på att plocka undan i klassrummet och pynta det inför skolavslutningen. Dunne blir snabbt klar och då föreslår läraren att Dunne ska skriva klart den bok som hon påbörjat. Boken ska heta Mitt lyckliga liv precis som titeln på den första boken om Dunne. Men det går trögt och Dunne vet inte vad hon ska skriva.

Böckerna om Dunne är så himla härliga. Du kan provläsa några sidor ur boken här. Som man ser så är det knappt någon text på vissa sidor medan det är lite mer på andra. Illustrationerna av Eva Eriksson gillar jag verkligen. Så himla härliga och de bidrar till den härliga stämningen som finns i boken. Allt är dock inte härligt i boken. Några i klassen är inte alltid så schysta mot Dunne och i den här boken får Dunne ett hemskt besked. När Dunne får det här beskedet kan jag nästan inte hålla tårarna borta.

Jag tror och hoppas att det kommer fler böcker om Dunne. Barnen uppskattar dem verkligen. Böckerna passar bra som högläsningsböcker. Jag hade i så fall börjat med den första Mitt lyckliga liv som fortsättes av Mitt hjärta hoppar och skrattar.

Har ni barn i er närhet som inte läst dem passa på att få en härlig stund tillsammans med lite högläsning. Passar barn i förskoleklass till cirka årskurs 2.

2 kommentarer: