söndag 27 april 2014

Bokpresentation

Imorgon ska jag och några andra skolbibliotekarier presentera böcker för lärarbibliotekarier och andra intresserade.

Jag ska presentera böckerna på bilden. Som vanligt känner jag mig inte förberedd men jag hoppas hinna tita lite på det innan det är dags imorgon.

Martin Widmark är ju mest känd för sina böcker om LasseMajas detektivbyrå men han har ju även skrivit andra böcker som serien "Lilla extra" som handlar om två killar och två tjejer som startar en kvällstidning. Böckerna innehåller inte så mycket text men passar kanske inte som första bok att läsa utan när man kommit en liten bit på vägen. För böckerna kan innehålla lite långa krångliga ord som tex imponerad och longboard. Illustrationerna som är gjorda av Kristina Grundstöm gillar jag skarpt. De ger även läsaren lite extra information så missa dem.

En annan serie som jag också ska prata om är Åsa Storcks böcker om Mingla. De böckerna tycker jag är riktigt bra. De vänder sig till de som är lite äldre kanske årskurs 3-4 men som ändå inte vill ha för tjocka böcker. 

Sen ska jag även prata om två roliga böcker; Pym Pettersons misslyckade familj och Dagens katastrofer. Roliga böcker är det ju många som frågar efter i alla fall i mitt bibliotek. Dagens katastrofer är dock inte bara rolig utan om en katastrof som hände när huvudpersonen Majken var liten. Dessa två böcker vänder sig till de som är lite äldre ungefär årskurs fem och uppåt.

Håll tummarna att alt går bra imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar