tisdag 5 november 2013

Tematrio - Ungdomsböcker

 I väntan på tredje delen av Engelforstrilogin har Lyran läst några ungdomsböcker. Så denna veckan vill hon att vi berättar om tre bra ungdomsböcker.

Denna veckan är det ju verkligen en trio som passar mig då jag läser en hel del ungdomsböcker under ett år. Jag har valt tre böcker som jag har läst under 2013.

1. En sekund i taget av Sofia Nordin handlar om Hedvig som tror att hon är helt själv kvar i världen. Hennes familj och vänner är döda i någon mystisk feber. Hedvig flyr ut i skogen för att slippa ser fler döda människor. Vi får följa Hedvig som nu har mycket tid att fundera över livet. Intressant bok. Hur skulle du själv reagera om du var själv kvar i världen? Vill man fortsätta leva då?

2. Fulast i världen är Ingrid Olssons senaste bok. Jag tycker Olsson skriver riktigt bra. Boken handlar om några ungdomar och hur det kan vara att vara just ung.

3. Kretsen av Maggie Stiefvater handlar om Blue som alltid fått höra att hon kommer döda sin sanna kärlek. Så just därför håller Blue sig borta från pojkar. Kretsen tycker jag är så himla bra så den bara måste ni läsa.

Tre tips från mig på ganska nya böcker. Nu ska jag surfa runt och se vad ni tipsar om.

8 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dessa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väl kanske inte så välkända som många andra som nämnts i veckans tematrio.

      Radera
  2. Maggie Stiefvater dyker upp både här och där, jag får nog snart ta och läsa något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag verkligen att du ska göra.

      Radera
  3. Stiefvater har jag på tbr-listan, men med en annan bok, annars var det idel oläst :(

    SvaraRadera
  4. Kretsen låter intressant! Den skriver jag upp på läslistan!

    SvaraRadera
  5. Kretsen gillade jag också :) Ser mycket fram emot Drömtjuvarna; den kommer på svenska i mars nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Drömtjuvarna ser jag också verkligen fram emot att läsa.

      Radera