söndag 10 mars 2013

När talangen räddar liv

Deo och hans familj bor i Zimbabwe. En dag när Deo som vanligt spelar fotboll med kompisarna ser de att soldater är på väg till deras by. Deo blir genast på sin vakt. För en sekund så stänker han att kanske kommer soldaterna med mat men å andra sidan så har han aldrig sett soldater komma med mat. 

När soldaterna kommit fram till byn och alla har samlats för att höra vad de gör där frågar soldaterna om det finns några dissidenter i byn. Soldaternas besök i byn slutar i ett blodbad men Deo och hans bror Innocent lyckas komma undan. De beger sig till närmaste by, där får de rådet att bege sig till Sydafrika. Deo förstår att de måste ge sig iväg men hur han ska ta sig hela vägen till Sydafrika har han ingen aning om.

Det är inte många saker som Deo kan ta med sig på sin flykt men sin fotboll tar han med sig. Man kan egentligen knappt kalla den en fotboll. Det är läderbitar som är ihopsydda till formen av en boll som sedan är stoppad med plast men det är i alla fall Deos käraste ägodel och när livet är som jobbigast är det just fotbollen som får Deo på rätt köl igen.

Det ges inte ut speciellt många böcker om barns liv i andra länder och det kan jag sakna i utgivningen. Så därför blir jag extra glad när det dyker upp en så här bra bok, för jag tycker den är bra. Jag har svårt att lägga den ifrån mig. Jag vet precis vem jag ska sätta denna i händerna på. Jag har en elev som älskar Eldens hemlighet som är skriven av Henning Mankell och hon tror jag kommer gilla Spela för livet.

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for tipset, denne boken har jeg ført opp på leselisten min :)

    SvaraRadera
  2. Låter som intressant läsning!

    SvaraRadera
  3. Allt bra när livet i andra delar i världen speglas i litteraturen, både för barn, ungdomar och vuxna. Brukar vara intressant läsning.

    SvaraRadera