tisdag 15 januari 2013

Tematrio - 2012 års bästa

Veckans tematrio skulle egentligen varit förra veckan men det funkar ju lika bra denna veckan. Lyran tycker att vi ska berätta om de tre bästa böckerna ni läste 2012!

Eftersom jag nu är tillbaks på jobbet, eller inte just nu för jag är fortfarande sjuk men terminen har ju startat. Under terminerna är mina tankar mest på ungdomsböcker så därför tänkte jag tipsa om tre bra ungdomsböcker som jag läste 2012.


1. Övergivna av Michael Grant var den ungdomsbok som fångade mig mest under 2012. Boken utspelar sig i en liten stad i Kalifornien. En dag när huvudpersonen Sam sitter i skolan som vanligt så försvinner plötsligt alla de som är över femton. Detta är början på en riktigt spännande historia. Den var så spännande att jag var tvungen att läsa alla fyra delar som kommit ut på svenska och nu väntar jag otåligt på nästa del.

2. Pojken i randig pyjamas av John Boyne skildrar andra världskriget från en liten pojkes perspektiv. Att just berättelsen berättas genom en liten pojkes ögon gör den til lite annorlunda än alla andra berättelser om andra världskriget.

3. Godnatt mister Tom av Michelle Magorian är även den en bok om andra världskriget fast den här utspelar sig i England. Här handlar det mer om hur kriget påverkar människornas dagliga liv i en liten by på den engelska landsbygden.

Ingen av böckerna som jag nämner är helt ny utan de har alla tre några år på nacken. Tre böcker som passar de som är ca 12 år och uppåt. Klickar ni på länkarna så kommer ni till inlägg där jag skrivit om böckerna.

6 kommentarer:

  1. Pojken i randig pyjamas är jag intresserad av. Läst "Myteriet på Boynty" av Boyne förra året och den var bra. Blev sugen på något mer av författaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst Pojken i randig pyjamas av Boyne, kanske blir det någon mer.

      Radera
  2. Michael Grant har jag kikat lite på.

    SvaraRadera
  3. Pojken i randig pyjamas är otroligt bra. Har du sett filmen? Den gjorde sig väldigt bra som film, och har man läst boken innan får man ont i magen när slutet närmar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har sett filmen. Usch det slutet glömmer man inte i första taget.

      Radera
  4. Pojken i randig pyjamas vill jag läsa. Och sedan se filmen.

    SvaraRadera