fredag 4 januari 2013

Författarfemman 2013

Malin har hittat på en rolig utmaning som jag kommer hänga med på under 2013, Författarfemman. Det innebär att man läser mer av en författare som man redan läst något av. Jag har valt ut 10 och fem av dem ska jag alltså läsa något av.

1. Håkan Nesser - Läste många av hans böcker tidigare men vill gärna även läsa om kommissarie Barbarotti.

2. Elizabeth George - Läste jag allt av för några år sedan men så kom jag av mig. Vill gärna läsa mer om Havers och Lynley.

3. Mons Kallentoft - Har läst hans första böcker om Malin Fors och vill gärna fortsätta med resten.

4. Stephen King - Alltså jag tror jag har läst någon bok av honom för längesedan. Monika håller hela tiden på och tjatar om honom så tänkte att jag skulle se vad det egentligen är hon snackar om.

5. Selma Lagerlöf - Har läst Gösta Berlings saga för många år sedan och vill gärna läsa något mer nu.

6. Karin Fossum - Har läst första boken, Evas öga. Tänkte att 2013 skulle bli året då jag läser mer av Fossum.

7. Lars Keppler - Keppler fick komma med men kanske blir det inte något mer läst, får se.

8. Anders Roslund & Börge Hellström - 2012 läste jag min första bok av Roslund & Hellström, vill gärna läsa mer.

9. Salman Rushdie - Jag säger ofta att Midnattsbarnen är en av mina favoritböcker så därför borde jag läsa något mer av Rushdie. Kanske hittar jag då en ny favoritbok.

10. Katarina Wennstam - Älskar Wennstams böcker. Hon skriver så bra och tar upp så intressanta ämnen som jag verkligen blir engagerad av. Jag har tex inte läst Svikaren som kom 2012.

6 kommentarer:

  1. Nästan bara nya författare för min del! :-)

    King skulle jag också vilja läsa av, precis som du säger hyllas han ju av bla Monika så man blir ju nyfiken. Men han har ju så himlans tjocka böcker. Jag blir lite avskräckt...

    Håkan Nesser har jag två olästa böcker av, men han är alltså bra? Kanske skulle våga testa. Är lite rädd för att hans böcker är för hemska för mig.

    Lagerlöf har jag bara läst något enstaka av och har också funderat på att testa mer av henne.

    De andra tror jag inte att jag har läst alls, men jag har enstaka böcker i hyllan av flera av dem. Olästa... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en del av dem som skriver deckare och det är väl du inte så förtjust i. Jag tycker väldigt mycket om Nesser. Han skriver ju även böcker som inte är rena deckare. Jag har inte för mig att hans böcker är så hemska men å andra sidan är jag rätt härdad.

      Jag har några tunnare böcker av King i hyllan så han skriver inte bara tegelstenar :)

      Radera
  2. Elizabeth George och Roslund & Hellström gillar jag mycket. Lars Kepler och Katarina Wennstam har jag med i min boktolva!

    SvaraRadera
  3. Vilken läsning du har framför dig! Nesser, Kallentoft (som jag är lite tudelad till), Fossum, Roslund & Hellström och Wennstam är författare jag verkligen gillar. Och så King då så klart :) Jag är ledsen för tjatandet, men han är bara så bäst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ser ut att bli ett riktigt bra år. Det är ju kul när man hittat någon författare som man verkligen gillar som du gjort med King. Kanske kommer även jag gilla honom, återstår att se :)

      Radera
  4. Kepler bara måste du läsa vidare på! ;) (Säger en deckarfantast)
    Och Wennstam, där håller jag verkligen med dig. Har Svikaren i bokhyllan så den ska bli läst inom en snar framtid (:

    SvaraRadera