söndag 27 januari 2013

För dig som gillar Hungerspelen

För några år sedan läste jag Hungerspelen och var helt såld. En helt ny genre av böcker fångar nu mitt intresse. Hungerspelen läses fortfarande flitigt på biblioteket. Den var en av de mest utlånade böckerna under 2012. Kul att en bok som är mer än fyra år gammal ligger högt på topplistan. Visst i höstas kom ju filmen och då blir det ju ofta ett uppsving även för boken. Känns kul att kunna ge hungerspelsfansen  en ny bok att läsa.

2012 kom Divergent av Veronica Roth och mina förväntningar var skyhöga. Jag vet inte om mina förväntningar riktigt infriades men riktigt bra var den i alla fall.

Huvudpersonen Beatrice Pryors bor i ett samhälle som är uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. Beatrice och hennes familj tillhör De osjälviska. Varje år måste dock alla sextonåringar välja vilken falang som de ska tillhöra resten av livet och denna dag närmar sig med stormsteg. 

Beatrice har hela tiden känt att hon inte riktigt hör hemma hos De osjälviska men vad ska hon då välja? Innan man gör sitt val genomgår man ett lämplighetstest som avslöjar vilken falang som man hör hemma i. Beatrice är orolig över vad lämplighetstestet ska visa och mycket riktigt har hon anledning att vara orolig för resultatet blir inte alls vad hon kunde föreställa sig.

Det tar ett tag men när jag väl kommer in i boken så gillar jag verkligen det här. Det är intressant med de här olika falangerna som samhället är indelat i. Meningen är att detta ska bibehålla freden men som vanligt finns det alltid de som inte är nöjda och vill ha mer makt. 

Det finns även mycket annat i boken såsom kärlek, svek och spänning. Jag vill definitivt läsa mer om den värld som Veronica Roth har byggt upp. Insurgent som andra delen heter går redan nu att läsa om man vill läsa den på engelska. Jag tror dock inte att jag hänger med riktigt på engelska så jag får vänta tills den kommer på svenska. Har dock inte hittat när det kommer att ske. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar