söndag 23 oktober 2011

Och? av Bitte Havstad

Erikas föräldrar har nyligen skilt sig. Erikas mamma är deppig och tröstar sig med vin. Erika tröstar sig med choklad. Pappan har flyttat till en ny stad och varannan vecka måste Erika åka dit. För att komma dit tar hon tåget. På tåget träffar hon Jimmy. Det går en massa rykten om Jimmy. Att han skulle snott en bil fast han bara går i sexan. Erika vet inte riktigt vad hon ska tro.

Erika och Jimmy blir kompisar fast i början vill Erika inte riktigt kännas vid Jimmy,  för ingen annan gillar ju honom. Erika är utanför i klassen precis som Jimmy. Rektorn på skolan försäkrar att det inte förekommer någon mobbing på skolan. För på skolan har man ju ett program mot mobbing så då kan det ju inte finnas.

Och? är en bok som jag knappt varit utlånad på biblioteket där jag jobbar. Jag tänkte att jag ska ha med den på ett boktips för årskurs sex i veckan som kommer. För boken är absolut värd fler läsare. Så nu gäller det att få eleverna intresserade av boken och det är inte alltid det lättaste. 

Vi har ett projekt på jobbet så jag funderar mycket på om böckerna funkar att använda vid djupare analys enligt Chambers och det tycker jag att den här gör. Det finns lösa trådar att diskutera och mönster som går igenom boken. Mycket att diskutera kring det här med vänskap och mobbing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar