söndag 16 oktober 2011

Hur är du som läsare?

Enligt O har funderat över hur hon är som läsare och undrar nu hur vi andra är. Här kommer mina svar.

Hur är du som läsare?

snabb långsam
Jag är ingen speciellt snabb läsare. Vilket är lite synd för hade man varit det så hade man ju hunnit läsa så många fler böcker.
 
läser alla ord skummar en del

gillar långa beskrivningar hoppar över det som inte för historien framåt

kommer ihåg detaljer kommer ihåg i stora drag
Hade verkligen önskat att jag kom ihåg fler detaljer. Visst ibland fastnar det en och annan men efter ett litet tag är de borta och jag är glad om jag kommer ihåg handlingen.

undviker tjocka böcker läser gärna tegelstenar
Jag undviker till viss del alltför tjocka böcker för då skulle jag inte hinna läsa så många.

tycker om tunna böcker tycker att tunna böcker ofta saknar något

idealboken är på mindre än 400 sidor idealboken är på mer än 400 sidor

tjuvkikar på slutet läser aldrig slutet förrän boken är just slut

väljer efter omslag skiter fullständigt i ytan
Det är ju lite både och. Oftas har jag fått något tips genom bloggen och då spelar det inte så stor roll vilket omslag boken har. Är det dock jätte fult så undviker jag nog boken tills någon övertalar mig och säger att den är jättebra.


läser baksidestexter undviker baksidestexter
Jag läser en hel del baksidestexter för som bibliotekarie vill jag ha lite koll på vad böckerna handlar om. 


väljer boken efter rekommendation vill helst välja själv

rekommenderar ofta böcker till andra rekommenderar sällan böcker
Mitt jobb är ju att rekommendera böcker så det gör jag dagligen. Just nu har jag en tjej i sexan som kommer in mer eller mindre varje dag och vill ha tips på någon bok. Hon är verkligen i slukaråldern.


hör det jag läser i huvudet Hör aldrig det jag läser
Har insett att jag nog faktiskt gör det. Det blir lite jobbigt när man läser fantasy och karaktärerna har massa konstiga namn som jag inte kan uttala.


gillar ljudböcker gillar inte ljudböcker
Det var dock längesedan jag lyssnade på någon.


läser främst böcker i en genre gillar att variera min läsning

läser alltid på svenska läser på flera språk

Läser ibland någon på engelska men det är inte så ofta.


är bra på att komma ihåg böcker jag läst glömmer lätt bort både titlar och författare
Jag glömmer lätt och därför startade jag bloggen för att hålla reda på allt. Har en hel del nytta av den när jag ska ha boktips. Bara och gå in på bloggen och leta upp boken så man friskar upp minnet.
 
skriver upp det jag läser skriver inte upp det jag läser

läser varje dag läser mer sällan
Nästan i alla fall.

tycker att läsning är avslappnande tycker att läsning är ansträngande

2 kommentarer:

  1. Det borde finnas en kontroll av baksidetexter eller möjligen tydliga spoilervarningar. Vågar aldrig läsa baksidan längre. Bloggen är helt klart bra för minnet.

    SvaraRadera
  2. Ungefär som att man inte vågar se trailers när man hyrt en film för de visar alltid alldeles för mycket. Varför de gör så kan man ju fråga sig.

    SvaraRadera