onsdag 26 oktober 2011

Änglamakerskan av Camilla Läckberg



Camilla Läckberg har nu skrivit en åttonde bok om Erika och hennes man Patrik. En del säger att de tröttnat men jag fortsätter att läsa och vill gärna läsa mer.

Även denna bok tar avstamp i en händelse längre tillbaks i tiden. 1974 försvann en familj spårlöst. De verkar ha försvunnit mitt i påskmiddagen. Ett litet barn finns dock kvar, Ebba. Ebba återvänder sedan tillsammans med sin man för att rusta upp huset och öppna ett bed and breakfast. Det är dock inte enda anledningen. De har förlorat ett barn och detta är deras försök att börja på nytt. 

Erica som är författare tycker historien om Ebba är väldigt intressant och spännande. Hon ser nya uppslag till en bok. När det sedan börjar hända konstiga saker på ön känner Erica bara att hon måste lägga näsa i blöt.

Något som jag stör mig lite grand på är att Erica får följa med polisen när hon egentligen inte alls ska. Polisen tar väl inte gärna med civila till en ö om där precis varit skottlossning.  Visst Erica verkar ju vara en envis jäkel men riktigt trovärdigt känns det inte. Om jag bortser från detta så gillar jag verkligen Änglamakerskan. Jag fastnar i berättelsen och slukar boken på några dagar. Så jag kommer troligen läsa även nästa bok.

2 kommentarer:

  1. Bästa Bokmamma!
    Du kan inte mena det du skriver?

    SvaraRadera
  2. Nä du vet säkert bättre. Jag gillar Läckbergs böcker vilket många andra verkar göra då de alltid ligger på topplistorna. Eller var det något annat du tänkte på?

    SvaraRadera